14 november 2011

Tänder utan amalgam

Några månader efter jag hade fått min diagnos fick jag en kallelse till tandläkaren för en rutinkontroll. Vid undersökningen visade det sig att jag hade ett hål som behövde lagas. Långt innan jag gjorde mitt tandläkarbesök hade jag blivit kontaktad av en bekant som tyckte att jag absolut borde göra en amalgamsanering av mina tänder. Hon var själv medlem i Tandvårdsskadeförbundet och hon skickade en tjock bunt tidningar till mig som hon ville att jag skulle titta i. Jag läste och jag drog ganska snabbt slutsatsen att det absolut var värt ett försök att plocka bort det amalgam jag hade i munnen.

Amalgam består till stor del av kvicksilver och att kvicksilver är mycket giftigt känner säkert alla till. Det kvicksilver som finns i tänderna befinner sig inte långt från hjärnan. Att jag hade så kallade plack i hjärnan kände jag till. Jag pratade med tandläkaren om mina funderingar innan undersökningen gjordes. Eftersom jag behövde laga en tand tyckte hon att det var ett bra tillfälle att ta bort min gamla fyllning helt. Det visade sig även att jag hade förändringar i munslemhinnan som borde kunna motivera en amalgamsanering. Tandläkaren skulle av den anledningen begära att jag skulle få ta bort allt amalgam inom ramen för tandvårdsförsäkringen.

Jag blev väldigt nöjd med det bemötande jag fick av tandläkaren och jag kände mig hoppfull. Dagen efter jag hade blivit av med min första amalgamfyllning kände jag mig ordentligt sjuk och jag blev jätterädd. Min första tanke var förstås att det var frågan om ett nytt skov. Men jag hade inga specifika symptom utan kände mig bara otroligt konstig och var svag i hela kroppen. Den konstiga känslan satt i under flera dagar innan jag sakta började repa mig igen. Eftersom jag hade läst en del om amalgamsanering förstod att jag måste vara mer försiktig i fortsättningen. Jag började äta selentabletter och E-vitaminer och beställde en andningsmask att ha hos tandläkaren.

Det tog nästan ett och ett halvt år innan mina gamla plomber var borta. Jag hade nämligen inte mindre än sexton stycken. Då jag hade turen att få göra allt inom ramen för tandvårdsförsäkringen kostade det mig ”bara” drygt tiotusen kronor att få allt gjort. Jag kan inte påstå att jag blivit friskare av att få bort amalgamet ur min mun men jag är helt övertygad om att det inte har försämrat min hälsa och att mitt beslut att göra detta var rätt. Fortfarande kan jag le vid minnet av hur det var när alla mina tänder blivit vita igen. Flera gånger varje dag gapade jag stort framför spegeln och tittade i min mun. Jag var nöjd med det jag såg!

17 kommentarer:

  1. Intressant läsning, jag tror inte jag varit här innan, int eva jag minns iaf. men jag kommer tillbaka ;)
    Tack för radern ai min blogg, alltid lika roligt!

    SvaraRadera
  2. Roligt att du tog dit tid att titta in här :-) Min blogg har inte funnits så länge så det är inte troligt att du varit här tidigare men du är självklart välkommen tillbaka!

    SvaraRadera
  3. hej...

    Var beställde du andningsmasken??????

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr minns jag inte det eftersom det är så länge sedan. Tror att jag hittade den via Tandvårdsskadeförbundet. Du får googla på det. Önskar dig lycka till!

      Radera
  4. Hej!
    Fin och välskriven blogg du har.
    Skönt att det blev så bra med din mun. Fungerade det för dig att byta amalgamet till plast eller blev du tvungen till att sätta in kronor på vissa av tänderna?


    God Jul.
    /Pelle

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att du gillar min blogg Pelle! Jag hade en del ganska stora fyllningar och där har jag porslinsinlägg istället för plast. I alla mindre fyllningar har jag plast och allt funkar jättebra.

      God Jul till dig med!

      Radera
    2. Så lite så. Innan saneringen hade du amalgam i mer eller mindre alla kindtänder eller? Och alla mindre plastfyllningar har hållet sen de gjordes? Har du rekommenderat dina väninnor eller lyckats få väninnor att ta ut sitt amalgam med?

      Hoppas jag inte är för nyfiken.
      /Pelle

      Radera
    3. Det är helt ok att du ställer frågor :-)

      Jag har fyllningar i alla kindtänder och jag har porslinsinlägg i tio av dem. Ett av de inläggen fick jag byta ut men det var efter mindre än ett år så det var något som inte var som det skulle med det. I sex av tänderna har jag plast och jag har inte behövt byta ut någon av de fyllningarna trots att det gått ganska lång tid sedan jag fick dem.

      Jag har inte rekommenderat någon annan att byta sina fyllningar men jag ångrar inte att jag gjorde det i mina.

      Radera
    4. Vad bra .
      Du har inga kronor på någon tand eller över någon rotfyllning?
      Det är i tänderna längre fram i munnen du har plast och porslinet längre bak eller? Men varken porslinet eller plasten syns att det är lagat alla tänderna ser ut som helt olagade eller?

      Det måste varit rätt svart/silvriga tandrader du hade innan du plockade ut allt det där amalgamet?

      Radera
    5. Jag har plast i två visdomständer och i fyra tänder lägre fram de övriga är det porslin i. Fyra av mina tänder drogs ut när jag var ungefär 12 år eftersom det var för trångt för alla mina tänder. Jag har fått alla visdomständer så det är fortfarande lite trångt.

      När jag hade fått bort allt amalgam brukade jag gapa och titta på de fina vita tänderna så ofta jag kunde. Sedan många år tillbaka har jag vant mig vid mina "nya" tänder så det beteendet har jag slutat med :-)

      Radera
    6. Och de andra två visdomständerna har klarat sig helt från fyllningar och är intakta?
      Hur funkar det med porslinsinlägg, hur gör de en sån typ av lagning för det är väll mer omständligt och dyrt än att laga till med plast?

      Och innan du bytte skämdes du lite över hur full din mun var med amalgam eller?

      Radera
    7. Jag har plast i två visdomständer och porslin i två. Det var lite omständigt att byta till porslin.

      När jag fick mina porslinsinlägg sattes de in på en på en fjärdedel av munnen i taget. Jag tog bort en amalgamfyllning i månaden och hade en provisorisk fyllning i tänderna till en fjärdedel var "sanerad". Sedan togs alla provisorierna bort och så fick jag göra tandavtryck utan fyllningar. Efter det tillverkades inläggen och när de skulle sättas in togs de provisoriska fyllningana bort igen. Det tog ungefär ett och ett halvt år innan allt var klart.

      Medan jag hade allt amalgam tänkte jag nog inte så mycket på att det var så. Fyllningarna syntes ju bara när jag gapade stort och det gör man ju liksom inte så ofta...

      Radera
    8. Oj det måste varit en hel del springande fram och tillbaka hos tandläkaren och det låter som det borrades rätt rejält? Bar du och tandläkaren något extra skydd när det borrades bort amalgam?

      Men plasten är mer omständligt att laga med än amalgam väll eller det minns du inte hur de gjorde när de lagade med sånt?

      Nej precis. Du tillhör den generationen som fick extremt mycket amalgam i tänderna i ungdomen?

      Radera
    9. Det blev en hel del besök hos tandläkaren kan jag lova. De fyllningar som byttes till plast var de som var små så det var betydligt enklare att byta dem. Då fick jag ju dit den permanenta fyllningen samtidigt som den gamla togs bort. Mina amalgamfyllningar fick jag under slutet av 60- och början av 70-talet och då borrade man ur nästan hela tanden när det blev hål. Numera gör man som tur är inte så...

      Radera
    10. Förstår det. Du tyckte inte det var obehagligt alls med allt detta rotande i munnen och alla grejer de måste ha använt?
      Fick du sån där plast de härdar med ljus?

      Du kanske knappt haft några "nya hål" sedan du var 18-20 år eller?

      Du måste ha fått mycket komplimanger för leendet från väninnor och sånt efter att allt amalgam var ute ut munnen?

      Radera
  5. Hej, jag är ett barn av min tid, med uppborrade kindtänder fyllda med amalgam. Har gjort ett par rotfyllningar eftersom amalgamet eroderar med syret, vilket får tanden att spricka. Jag läste en artikel för några år sedan, i Metro tror jag, den handlade om hur man på 70-talet experimenterade med våra tänder. Man borrade helt frankt upp ett stort hål i våra FRISKA tänder, för att som det stod ”förstärka dom” med amalgam. Har någon annan hört om detta. Svårt att hitta något på nätet. Jag blev mycket upprörd då jag läste om detta. Till saken hör att även jag har MS, vilket en del hävdar kan ha med amalgam att göra. Har två vuxna barn som inte har ett enda hål i någon kindtand. Jag har 12 lagningar! Jag är intresserad av om någon annan har hört om detta "experimenterande"

    SvaraRadera
    Svar
    1. På den tiden jag lagade mina tänder borrade de ur hela tanden och fyllde med amalgam trots att hålet inte var särskilt stort. Dagens barn har turen att slippa det. Mina barn har inte heller särskilt många eller stora fyllningar. Eftersom kvicksilver är ett nervgift är det inte alls otroligt att det kan vara en bidragande orsak till MS. Jag hade 16 amalgamfyllningar innan jag gjorde min sanering...

      Radera