12 oktober 2014

Husmorssemester

Häromdagen började jag tänka på att jag har en sorts husmorssemester nu när jag är på rehab. Under två veckors tid behöver jag knappt ägna en tanke åt vardagliga saker som mat och disk. Det är härligt att bara tänka på sig själv och sitt eget välmående under en tid. Precis som förra gången jag var på rehab så struntar jag i att åka hem under helgen. Att komma hem på fredagen, trött efter bussresan och börja fundera på middag är inte alls någon höjdare.

Enda kruxet med att stanna kvar på sjukhusets patienthotell är att det inte finns någon matservering att tillgå utan jag måste på ett eller annat vis fixa maten själv. Men det alltid brukar lösa sig. I fredags eftermiddag tog jag bussen till stan och passade på att äta där innan jag åkte tillbaka. Fredagskvällden tillbringande jag mestadels liggande på sängen och slötittade på tv. Det var inte alls fel med en sådan fredagskväll eftersom jag var rätt sliten i kroppen efter veckans träning och att efter det åka till stan och gå i lite affärer.

Igår var jag bjuden på middag hos en gammal vän sedan gymnasietiden. Jag tog en taxi hem till henne på eftermiddagen så jag kom dit i lagom tid för eftermiddagskaffe. Vi hade en trevlig kväll tillsammans och åt en god middag bestående av lax, hemgjord aioli, wokade grönsaker och sallad. Aiolin var både lättlagad och mycket god och jag fick med mig receptet på den. Jag har aldrig gjort aioli själv men nu ska det bli ändring på den saken.

Under veckan som gått har det varit grått och trist väder och det regnade hela torsdagen och fredagen. Nu har det gått mer än en vecka sedan jag såg solen senast så nu längtar jag efter solsken. Idag har jag tagit en promenad till en bensinmack som ligger i närheten och köpt färdigmat som jag ska ha till middag. Färdigmat är något jag mycket sällan köper men jag har tyvärr inget annat val just idag…

Dagens middag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar