28 november 2012

Klart med Mabthera

I fredags när jag kom hem från jobbet hade jag ett brev från min nya neurolog i brevlådan med besked om att jag får behandling med Mabthera om jag vill ha det. De senaste dagarna har jag kollat runt på nätet och läst en del om Mabthera. Kände att jag ville kolla lite innan jag följde uppmaningen i brevet att kontakta sjukhusets mottagning så att de kan planera in min behandling. Vanligtvis brukar jag inte vilja läsa om biverkningar på mediciner innan jag tar dem men i det här fallet gjorde jag det. Idag pratade jag med en MS-sjuksköterska på mottagningen och jag tycker att jag fick bra svar på de frågor jag hade om behandlingen. Jag sa att jag vill ha behandlingen och hon lovade återkomma.

På eftermiddagen ringde sköterskan upp mig och som jag misstänkte måste jag vänta till i januari med att komma till sjukhuset. Medicinen ges i dropp vid två tillfällen med två veckors mellanrum. Av den anledningen måste jag vänta till i januari. Under nästa vecka kommer jag att få närmare besked om datum. I brevet som jag fick från min neurolog stod det om Betaferon ska sättas ut och jag berättade för sköterskan att jag redan har gjort det på eget bevåg eftersom jag får stora besvär med smärta där jag sätter sprutorna. Jag har fortfarande ont där jag stack för snart två månader sedan och det är inte vettigt. Min MS har varit lugn i många år så jag känner mig också lugn just nu. Det känns ändå bra att få den här behandlingen.

13 kommentarer:

  1. Även jag ska med största sannolikhet få Mabthera efter årsskiftet. Jag var hos min nya neurolog igår och hon ska skriva en remiss till röntgen så att jag för göra en MR så snart som möjligt. Ska bli så skönt att få sluta med sprutorna eftersom jag också får fruktansvärt ont av dem och får stora fula märken som sitter i som blåmärken i flera veckor efter sprutan är tagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi verkar ha liknande problem med sprutorna. Jag började ta dem 1995 så det är kanske inte konstigt att det blivit som det blivit för mig...

      Radera
  2. Bra där, nu hoppas vi på den där behandlingen du får i januari. kram kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns bra att jag får den behandlingen eftersom jag inte kan fortsätta med sprutorna. När man väl gått in i en progressiv fas av sjukdomen finns det inte mycket man kan få. Nästan all forskning är inriktad på den variant som gå i skov...

      Radera
  3. skönt, då slipper du sprutorna

    Tiden går fort till Januari

    Hur har du det med snön ?
    jag hoppas hoppas hoppas att vi får lite vitt på Söndag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tiden går så snabbt så det är snart januari, det har du helt rätt i :-)

      Det är inte mycket snö och det var plusgrader nästan hel förra veckan. Nu har det legat på minus ett tag och det har kommit lite fjunig snö nu. Jag har lagt upp ett foto i mitt senast inlägg. Här verkar det som om kylan kommer att hålla i sig ett tag så det blir garanterat vitt på söndag.

      Radera
  4. Hej. i vilka landsting bor ni som får mabtherabehandling?

    Min sambo har ms, men mabtheran gör att hon inte har fått några skov samt att alla inflammationer i hennes hjärna har försvunnit. läkaren har dock tyvärr meddelat att få landsting erbjuder behandlingen eftersom den är "för dyr".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Jag bor i Värmland och ska troligen få börja med Mabthera.
      På tal om att det skulle vara dyrt, så hittade jag följande artikel: http://www.dagensmedicin.se/vetenskap/neurologi/cancermedel-utmanar-potent-antikropp-mot-ms/
      I den står det att Mabtheran kostar en tiondel mot Tysabrin (som tydligen ligger på 200 000kr). 20 000 tycker jag låter ganska billigt. Det kommer jag helt klart över med Rebif som jag använder nu.
      Hoppas din sambo får fortsätta eftersom det uppenbarligen hjälpt henne. Börja argumentera och ifrågasätt annars. Vad finns det för alternativ och vad kostar de? För att inte tala om vad skulle det kosta sjukvården och samhället om hon inte fick någon behandling??
      Lycka till!
      /Sara

      Radera
    2. Jag tillhör Norrbottens läns landsting men det är Universitetssjukhuset i Umeå som har gett klartecken till att jag får Mabthera. Vad gäller kostnaden så är Betaferon som jag använde tidigare betydligt dyrare för ett års behandling. Att din sambo inte ska få det pga kostnaden låter helt vansinnigt! Lycka till!

      Radera
  5. Hej
    Jag bor i skåne och har fått min första Mabtera behandling.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas den kommer att funka för dig! Hur det är med mig vet jag inte. Det ska bli intressant att hör hur min nästa MR ser ut...

      Radera
  6. Jag bor i Östergötland o doktorn vill ge mej Mabthera. Vet ej hur det blir för doktorn som vill sätta in det ä för upptagen att träffa mej trots att hon vill lägga in mej på en extratid...

    SvaraRadera