9 januari 2012

Brännande kyla

Jag har inte skrivit mycket om vilka symptom jag har och det har inte varit min avsikt att göra det heller. Det är förstås oundvikligt att det kommer upp någon gång. Ibland gör vissa saker sig mer påminda än andra. Just nu störs jag extra mycket av ett symptom så det är väl lika bra att jag skriver om det.

När jag fick mitt första skov började det med att mina fötter kändes avdomnade och jag hade en irriterande stickande känsla i dem. Så där som det känns när någon kroppsdel har domnat och börjar vakna till liv igen. Det är säkert något som de flesta har varit med om någon gång under sitt liv. Jag tror i alla fall att de flesta har upplevt känslan.

Med tiden så blev känseln i mina fötter i stort sett normal igen även om jag då och då hade lite ”stickig” känsel i dem. Men för drygt tio år sedan fick jag ett litet skov när ”sockerdrickan” i mina fötter kom tillbaka. Sedan dess har den aldrig helt försvunnit även om det periodvis har varit en aning bättre.

Förutom den konstiga känslan jag har i mina fötter upplever jag att jag nästan alltid fryser om fötterna. Ibland är jag kall när jag känner på fötterna men ibland är jag inte alls kall utan bara lite sval. Det jag upplever kan närmast beskrivas som en brännande kyla. De senaste dagarna har det varit extra besvärligt eftersom det är kallt ute.

När jag väl blir kall är det i stort sett omöjligt att bli varm igen. Jag blir så less på det här och jag önskar att det fanns något att göra åt saken. Förutom att det stör mig att jag har konstig känsel i fötterna så är det nästan hopplöst att köpa skor. Jag har väldigt svårt att avgöra om skorna sitter bra eller inte.

Nu har jag gnällt klart!

7 kommentarer:

  1. Hoppas våren kommer fort i år så du slipper kylan.

    SvaraRadera
  2. Jag har också dessa problem mer eller mindre hela tiden.

    När de var för jävligt för ett tag sedan så fick jag tipset att smörja dem med ICE POWER.

    Det kyler visst men tar bort smärtan väldigt bra tycker jag.
    Jag känner mig ofta blöt om fötterna fast jag inte är ett dugg fuktig ens...nerverna spökar på bra ibland.

    SvaraRadera
  3. Zandra: Jag vet att det dröjer innan våren kommer men tack för att du hoppas :-)

    Zanna: Tack för tipset! Vi verkar ha liknade problem så jag ska absolut testa :-)

    SvaraRadera
  4. Jag känner igen mig i det mesta du beskriver. Det där med att shoppa skor är det svåraste som finns antingen känner man inget eller oxå klämmer de precis överallt:).
    Kram

    SvaraRadera
  5. Det där med skoköp är onekligen knepigt...
    Kram

    SvaraRadera
  6. Jag går barfota så ofta jag får tillfälle. Måste jag så har jag sockar på mig.

    Skor är bara ett sattyg som måste finnas men det hjälper inte mig hur fina de än är

    SvaraRadera
  7. Jag fryser om fötterna nästan jämt så det är omöjligt att gå barfota även om det är varmt inne.

    SvaraRadera