2 april 2013

Yinyoga


När jag var hos frissan för ett par veckor sedan hittade jag en artikel om yinyoga i en veckotidning. Jag hade aldrig tidigare hört talas om en yogaform med det namnet och jag läste artikeln med stort intresse. Det fanns bilder på några övningar och det stod i artikeln att med yinyoga vilar man sig i form. Att vila sig i form lät helt fantastiskt tyckte jag.

Senare på kvällen googlade jag och läste lite mer och tittade på en video på YouTube. Så enkelt det verkade. Alla rörelser utförs sittande eller liggande. Man intar en position och sedan ska man hålla den positionen i tre till fem minuter. Eftersom det är svårt att bedöma hur lång tid det är rekommenderas man att klocka tiden. Jag testade övningarna i videon och tyckte de kändes bra.

Nästa steg blev att leta efter en bok om yinyoga. Jag hittade en bok som heter ”Vila dig i form med yinyoga” som verkade intressant. Ett par dagar senare beställde jag boken och jag fick den i början av förra veckan. På skärtorsdagen började jag läsa och testade olika övningarna. De flesta är ganska enkla men några av dem var svåra. Jag valde att göra varje övning två minuter och det passar mig. med tiden ska jag försöka utöka tiden.

Jag har gjort en del yogaövningar under de senaste åren och jag har alltid varit ganska mjuk och yinyogan föll mig verkligen i smaken. I boken jag har köpt visas dels de olika övningarna för sig och för varje övning finns beskrivet vad de är bra för. Efter alla separata övningar finns ett antal yogapass som är till för olika ändamål. Nu har jag kört yinyoga fem dagar i rad och det känns riktigt bra.

12 kommentarer:

  1. låter väldigt skönt

    Håller med dig om klockan, låt den alltid vara på sommartid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill helst ha normaltid alltid men sommartid alltid skulle funka det med. Bara vi slipper ställa om klockan...

      Radera
  2. Den där yogan måste jag kolla upp lite om också. Jag har aldrig provat yoga förr,men nu har jag beställt en dvd som maken ger mig i present i efterskott. Och sen har jag fått en matta. Så till veckan skall jag prova mig på det för första gången. Andra jag läst om tycker att det hjälper,så tänkte ge det ett försök. Eftersom jag känner mig så stel i kroppen och svårt att varva ner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har testat annan yoga också men den här gillar jag speciellt mycket. Boken jag har köpt är helt underbar :-) Hoppas du gillar den yoga som är på den dvd du har beställt!

      Radera
    2. Yinyoga är fantastiskt och Magdalena Mecwelds bok Vila dig i form med yinyoga är mycket bra och illustrativ tycker jag. Jag skulle även vilja rekommendera dig, mamma med MS, att du googlar Mediyoga, Jag tror att även det är en form av yoga som skulle kunna passa dig. Här kan du läsa mer om formen Mediyoga.

      http://www.yogafordig.nu/content/svensk-forskning-fokuserar-på-en-form-av-medicinsk-yoga

      Kram Tina Peldan (Mediyoga instruktör)

      Radera
    3. Jag har läst om en yoga-dvd som finns i USA som inriktar sig särskilt för personer med MS. Det skulle inte vara dumt om det fanns någon sådan att få tag på som är på svenske.

      Tack för länken du lämnade Tina!

      Radera
  3. Har hört talas om den och den låter väldigt bra. Jag får nog ta och testa den jag med som ett lugnare alternativ till den andra träningen.
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan ju börja med att kolla upp yinyoga på internet och se vad du tycker. Rekommenderar starkt den bok jag har köpt. På Bokus där jag har beställt min kan man provläsa lite och bilda sig en uppfattning om den.
      Kram

      Radera
  4. Åhh jag älskar yin yoga och Holistisk yoga som jag utövar själv. Jag tycker den boken ser så mysig ut!!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Holistisk yoga vet jag inget om men jag ska kolla upp den. Jag är supernöjd med den bok jag har köpt!
      Kram

      Radera
  5. Den boken höll jag på att beställa härom dagen men ändrade mig. Tänkte att det är typiskt mig att beställa utan att veta mer om det. Men det verkar nog som att jag ska beställa den ändå nu då :)

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är så nöjd med boken och jag hoppas att du med blir det!
      Kram

      Radera