15 november 2015

Ingefärashot


Bild lånad från bloggen Träning 40+

Redan första gången jag hörde talas om ingefärashort tänkte jag att det skulle vara något för mig. Jag gillar ingefära och har tidigare skrivit om ingefärate som är både gott och välgörande. Förra söndagen kom jag äntligen till skott och gjorde inordning min första sats ingefärashot. I måndags morgon utökade jag min frukost som brukar bestå av smoothie och mandel med ovan nämnda shot och det var precis lika gott som jag hade föreställt mig att det skulle vara.

När jag gjorde min första laddning följde jag det recept jag hittat och kokade den rivna ingefäran 20 minuter och lät det jag kokat svalna innan jag silade bort ingefäran och tillsatte pressad citron och flytande honung. På tisdag kväll fick jag av en händelse syn på ett blogginlägg där jag kunde läsa att man inte ska koka den rivna ingefäran utan bara hetta upp vattnet till 60 grader för att inte förstöra de nyttigheter som finns i ingefäran. Att honungen och citronen inte ska koka kände jag till sedan tidigare men att det även gäller för ingefäran var nytt för mig. Nästa gång ska jag använda mig av det nya receptet som jag hittade på bloggen Träning 40+.

När jag skrev mitt förra inlägg berättade jag om hur trött jag varit under några veckor. Den här veckan har tröttheten varit som bortblåst och det har varit helt underbart att vara mera normalt trött. Om min nyvunna ”pigghet” beror på min frukostshot eller inte låter jag vara osagt men det skulle ju kunna vara så. Eller så är det bara någon sorts placeboeffekt jag har upplevt. I vilket fall har jag tänkt fortsätta med min nya frukostvana!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar