2 april 2014

Jättegott bröd

Jag älskar bröd och har alltid ätit mackor i tid och otid. Att hitta gott bröd som är glutenfritt är inte det enklaste. Jag har testat några recept men inte blivit riktigt nöjd med något så här långt. För några veckor sedan hittade jag ett recept som jag tyckte verkade väldigt intressant och bestämde mig för att prova. Jag blev glatt överraskad när jag smakade brödet för det var jättegott. Receptet är inte något paleo-recept men min längtan efter att äta gott bröd är för stor för att jag ska bry mig om det. Det viktigaste för min del är att det inte finns något gluten i brödet och det gör det inte i det här. Receptet hittade jag på nätet och jag antar att det finns i boken ”Nytt bröd – baka gott utan gluten” skriven av Jessica Frej och Maria Blohm. Det är en bok som jag har tänkt köpa!

Visar en bild på brödet och delar med mig av receptet.


Glutenfritt grovt bröd
Ingredienser
 600 g kallt vatten
10 g jäst
100 g solroskärnor
30 g linfrö
35 g melonkärnor
50 g mörk sirap
20 g nyponskalsmjöl
1 tsk brödkryddor
1 tsk salt
50 g boveteflingor
60 g sojamjöl
160 g bovetemjöl
25 g psylliumfröskal
smör till formen
boveteflingor att strö över brödet

Gör så här
1. Blanda samman alla ingredienser till en slät och ganska lös deg.
2. Häll degen i en smörad form, cirka 1,5 liter. Strö över boveteflingorna.
3. Låt degen jäsa i cirka 2 timmar.
4. Grädda i 175 grader i cirka 75 minuter.
5. Låt svalna och vila innan du skär i det – gärna till nästa dag.

2 kommentarer:

  1. Ser jättegott ut!
    Jag bakar tyvärr nästan aldrig eftersom ingen av oss äter mjöl eller mjölk, min son är nötallergiker och min sambo t.o.m. reagerar på kokosmjöl och vissa fröer :(
    Ibland gör jag matbananskex.
    Bara matbanan, kokosolja, brödkrydda och salt.
    Mixa ihop allt och bred ut på plåt.
    Baka i ugn, 150 grader.
    Först 10 min. Tag ut och skär ett rutmönster. Sedan ca.45 min till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Brödet är verkligen gott och jag kommer att baka det fler gånger även om det inte är helt ok när man som jag försöker äta paleo-kost. Gott bröd är det jag har svårast att klara mig utan.

      Det låter jobbigt att ha det som du har det i din familj men det är ju tyvärr inte mycket att göra åt saken...

      Radera