2 februari 2014

Morotsbakelser

Sedan jag började mitt projekt med kostomläggning har jag provat massor av nya recept och jag har dessutom tyckt att det varit riktigt roligt att laga mat. I alla fall de gånger jag testat nya recept. I bloggen ”Under vårt tak” finns en guldgruva av roliga och inspirerande recept. Senast igår testade jag ett recept hag hittat där. Jag gjorde morotsbakelser med bacon och timjan och jag tycker att de blev jättegoda. Receptet ger åtta små eller fyra stora ”bakelser” och jag gjorde fyra små eftersom jag har en muffinsplåt för små muffinsar. Fyra stycken blev en lagom portion till mig och de fyra som blev över ska jag äta till lunch i morgon. Receptet finns här men för alla eventualiteter så skriver jag det även här på min blogg.

Morotsbakelser med bacon och timjan
Detta behöver du till 4 stora eller 8 små bakelser
4 morötter
1 gul lök
8 skivor bacon
3 tsk timjan
1 tsk havssalt
2 krm pepparmix
1 dl kokosmjölk
4 ägg
En muffinsplåt

Så här gör du
Sätt ugnen på 200 grader
Skala och riv morötterna grovt och lägg i en bunke
Skala och finstrimla löken
Lägg ner med morötterna
Krydda med timjan, havssalt och pepparmix
Rör om
Häll i kokosmjölken och knäck ner äggen och blanda
Klä muffinskanterna på muffinsplåten med bacon (små muffins en baconskiva per muffins, stora muffins två skivor per muffins)
Fyll muffinsen med morotsblandningen

Grädda i 25-30 minuter tills de fått fin färg och känns fasta


Mina morotsbakelser
 

2 kommentarer:

  1. Oj vad gott det ser ut, jag är hungrig just nu... :-)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. De var goda och jag kommer absolut att göra dem fler gånger :-)
      Kram

      Radera