7 februari 2014

Vart tjugoandra år

Det är många år sedan jag hörde att alla datum och alla helgdagar hamnar på exakt samma dagar vart tjugoandra år. Jag har aldrig kontrollerat om det stämmer men jag utgår från att det är så. Varför just denna ”kunskap” blivit kvar i mitt minne har jag ingen aning om men vissa minnen har en tendens att bita sig fast av någon anledning. Jag kom att tänka på det här i morse eftersom det var den sjunde februari för tjugotvå år sedan (en fredag precis som idag) som båda mina fötter ”sov” när jag vaknade. Håller med om att skrivningen låter lite knäpp men det var precis så det var.

Just den dagen var jag hemma från jobbet eftersom dottern var sjuk och min första tanke var att den underliga känseln i mina fötter berodde på att dottern, som då var nästan fem år, hade sovit mellan mig och min make den natten. Jag trodde helt enkelt att jag bara hade legat på något konstigt sätt och att det hela skulle ge med sig när jag steg upp och började röra på mig. Timmarna gick och det gav inte med sig. fötterna var iskalla och jag tog ett varmt fotbad och tänkte att skulle det nog ge sig men ingenting hände.

Mannen kom hem från jobbet och jag efter vi ätit middag åkte vi på ett kort besök till en god vän som hade födelsedag just den dagen. Nästa dag var jag avdomnad även i vaden och då började jag känna mig lite bekymrad. På söndagen hade det spridit sig ännu högre upp och då ringde jag till vårdcentralen och fick komma dit på ett akut läkarbesök. Jag skickades vidare med taxi till närmaste sjukhus. Blev inlagd och fick genomgå ett antal undersökningar dagarna efter. En dag nämnde en läkare att det kunde vara frågan om ett MS-skov. Det var så det hela började

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar