12 september 2013

Det som skulle hända

När jag skrev mitt förra inlägg berättade jag inte om riktigt alla telefonsamtal jag ringt den dagen. De samtal jag inte skrev om rörde en del av det som skulle hända under helgen. I lördags fyllde min pappa 80 år och det var det de övriga samtalen rörde sig om. Hans första plan var att bjuda närmaste familjen på en utlandsresa men den planen skrinlades när det stod klart att hans andra barnbarnsbarn skulle födas i juni i år. Vad som skulle bli istället var länge oklart men till sist blev det bestämt att firandet skulle ske här. Inte hemma hos mig men där jag bor. Att ta sig hit skulle bli enklast för alla som skulle vara med.

I och med att det blev bestämt tog jag på mig att vara koordinator för tillställningen. Det jag tagit hand om är att fixa boende för de som inte skulle bo hos mig och att ordna med meny och beställning för födelsedagsmiddagen. Arbetet med det här har inte varit allt för betungande men det har ändå inneburit en hel del både mail och telefonsamtal innan allt var klart och helt klart blev det först på onsdag förra veckan. Sent på torsdag kväll kom min bror och hans dotter. De skulle inte bo hos mig men de kom hit först och vi gjorde den sista planeringen inför den stora dagen. På fredagen hade jag semester så att vi skulle hinna ordna det allra sista.

Under fredagen kom de sista hit. Barnen och barnbarnen skulle bo hos mig och min far och hans särbo bodde på hotell. Allt flöt på bra utan missöden. Den stora dagen var det ett fantastiskt väder och utsikten från restaurangen vi åt middagen på var underbart vacker dagen till ära. Vi åt en mycket god trerätters middag och alla var nöja med både maten och servicen. Till och med de små som är två år och tre månader respektive tre månader ”skötte” sig helt exemplariskt. Stora tjejen satt vid bordet utan knot i hela två timmar och den lilla låg i sin vagn lika länge. När det gäller små barn vet man inte hur det blir men det kunde inte ha blivit bättre.

Helgen var mycket trevlig och allt funkade över förväntan bra. Som alla säkert förstår blev det inte mycket vila för min del under helgen och på söndag eftermiddag när alla utan min dotter hade rest kände jag minst sagt utmattad. Dottern tog hand om matlagningen på söndag och förutom det tog både jag och hon det lugnt den dagen. Jag var ledig även i måndags och tur var det. Sent på eftermiddagen reste min dotter och kvar blev bara jag och dammtussarna. Det blir dammigt när man är många. Men det gör inget!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar