1 maj 2014

Gångtest

För ett par år sedan slog mig tanken att jag kanske skulle sälja bilen köpa mig en elmoppe. Att ha bil är egentligen för dyrt för mig men jag klarar mig ju inte utan. Tänkte på det här med elmoppe ganska länge men till sist kom jag fram till att den ändå inte kan ersätta bilen fullt ut. På vintern kan det vara rejält kallt och ibland kommer det massor av snö. Tror inte det funkar vidare bra att köra en elmoppe när det är mycket snö. Dessutom är jag vansinnigt frusen av mig och är ju också en begränsande faktor. När det regnar och/eller blåser vill man nog inte heller sätta sig och köra. Jag vet att man ska se möjligheterna och inte hindren men det är inte så lätt alla gånger.

Trots alla negativa saker jag hittat har jag ändå inte kunnat släppa tanken på en elmoppe helt och fullt. I höstas ringde jag till arbetsterapeuten och frågade om det går att få en som hjälpmedel och den möjligheten finns. Eftersom det var höst kom vi överens om att jag skulle höra av mig när det började våras. För drygt ett par veckor sedan ringde jag som vi hade bestämt. Någon dag senare kom arbetsterapeuten hit och då fick jag veta vad som gäller. Jag fick berätta om på vilket sätt min förmåga att gå är begränsad och svarade på ett antal frågor. Fick även veta att det finns två olika elmoppar att förskriva och vi blev överens om vilken som skulle passa mig bäst.

För en vecka sedan kom sjukgymnasten på hembesök och då fick jag än en gång svara på ett antal frågor och beskriva mina problem. Det gjordes även ett gångtest. Först skulle jag gå tio meter på tid tre gånger och den genomsnittliga tiden är den som ska stå på ansökan. Efter det skulle jag gå sex minuter i ett sträck och även det skulle göras med tidtagning. Det blev inte några sex minuters gång för mig för under andra vändan snubblade jag och klarade mig nätt och jämt från att ramla. Då avbröts testet eftersom det stod så i hennes instruktioner. Jag hade jobbat innan testet och var rätt trött när vi började och jag sa att det är precis det här som brukar hända när jag blir trött. Då lyfter jag inte min vänstra fot som jag ska.

Hon tyckte det var uppenbart att jag behöver en elmoppe men det är någon nämnd på landstinget som fattar beslut. Förutom underlag från arbetsterapeut och sjukgymnast ska ett läkarutlåtande skickas med. Det är minsann ingen enkel procedur det här. Nu återstår väntan. Hur länge jag får vänta på besked vet jag inte men det blir när det blir. Om jag får en elmooppe kommer det att bli en sån här:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar