15 maj 2015

På gott och ont

Det är ganska jobbigt att vara beroende av andra för att göra sådant som jag är van vid att klara av på egen hand. Trots att jag har en MiniCrosser så tar jag inte ens ut med den utan att någon hjälper mig med att flytta undan stolen jag har stående i hallen och för att öppna och stänga/låsa ytterdörren. Jag kan inte gå med hjälp av två kryckor eftersom jag inte kan stödja fullt ut på mitt vänstra ben och balansen är inte att lita på. När jag nu är beroende av andra tackar jag min lyckliga stjärna för de goda vänner jag har begåvats med.

Vädret har inte precis varit lockande att ge sig ut i men jag är trots allt van vid att lämna lägenheten varje dag för att få frisk luft och att se något annat än hemmets välbekanta väggar. Idag är det andra gången jag varit ut med MiniCrossern sedan jag skadade mig. Det är otroligt uppfriskande att ta sig ut och jag kan inte annat än skänka en tanke åt gamla sjuka människor som nästan aldrig får komma ut. Att mer eller mindre vara fången i sitt eget hem hela tiden måste vara ett mörker. Jag tror inte man kan föreställa sig hur det är om man inte provat. Jag kommer att bli återställd även om det inte går så fort som jag hade trott.

Det sägs att allt som inte dödar härdar en och det är något jag håller med om helt och fullt. När livet går på räls har man ofta inte förstånd att uppskatta saker och ting på det sätt man borde göra. Ibland hör man människor säga att de är ”tacksamma” för allt sjukdomen har lärt dem men så långt kan jag inte gå. Visst är det så att alla prövningar jag har gått igenom de senaste 23 åren har lärt mig mycket om livet som jag inte skulle ha lärt mig om jag fått fortsätta vara frisk. Lärdomar bra men om jag hade haft ett val skulle jag helt klart ha valt att vara utan dessa lärdomar.

Fast då hade jag nog varit en sämre människa…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar