31 mars 2013

Inte hälsosamt

I natt ställdes tiden om och nu är den förhatliga sommartiden här igen. Det är inte alla som tycker illa om den men jag tycker väldigt illa om den. Att jag är så negativt inställd till sommartid beror på att jag alltid har svårt att stiga upp på morgonen. När det blir sommartid blir det sju resor värre. Inte vänjer jag mig i handvändning heller. Ungefär i augusti brukar jag tycka att det känns ok så omställningstiden för mig är minst sagt lång. Själv tycker jag att den är löjligt lång. Har aldrig pratat med någon som har så svårt för det här som jag har. Som tur är har den här helgen en extra dag så det är inte redan i morgon jag behöver gå upp tidigare. Idag vaknade jag först vid elvatiden så det blir att ställa klockan på väckning i morgon.

Det har visats i flera studier att omställning av klockan inte är hälsosamt. Att drygt 30 personer dör av det är ganska skrämmande. En del menar att vi borde ha sommartid året runt och jag kan tänka mig det även om jag helst skulle vilja ha normaltid året runt.

Visst vore det väl skönt att slippa ställa om klockan två gånger per år?

4 kommentarer:

  1. svar på din kommentar; Jo MS fungerar väldigt olika! Själv fick jag rullstol ca 1 år efter diagnosen. Men man måste ändå vara positiv :).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan det ju förstås också vara och man måste försöka att inte deppa ihop för det. Man mår ju bättre om man försöker vara positiv :-)

      När jag skrev min kommentar hos dig var meningen att du inte skulle tänka på det där med rullstol eftersom alla inte behöver det. Behöver man rullstol så är det ju bra att de finns...

      Radera
    2. Jo jag ser inte rullstolen som ett hinder nu idag, men när jag fick diagnosen så gjorde jag det. Då trodde jag att jag skulle bli ett litet kolli under de närmaste månaderna ungefär och att livet var slut. Man måste tillåta folk att känna så också, det är ju en naturlig reaktion.

      Men tog inte illa upp av din kommentar! För visst ska man ha i åtanke att inte alla behöver rullstol, speciellt inte idag med alla bra bromsmediciner, men sen måste man också tänka på att allas MS är individuell.

      ha en bra dag!

      Radera
    3. Jag blev ärligt talat lite orolig över att du tog illa upp. Skönt att du inte gjorde det :-)

      Radera