26 december 2013

Inte helt strikt

Nu är det ett tag sedan jag bestämde mig för att börja äta paleo-kost. På det stora hela tycker jag att det har gått riktigt bra men jag har någon gång ibland gjort något avsteg. Redan från början beslöt jag mig för att inte bli helt fanatiskt i min strävan att äta strikt. Jag tycker det är så trist med människor som är fanatiska i vilket avseende det än månde vara. 

Eftersom det är jul har jag inte ätit helt strikt de senaste dagarna. Skulle tro att jag fått i mig nästan tre deciliter grädde i olika maträtter. Den mesta av grädden använde jag i en Jansons frestelse som jag ätit av under två dagar. Lite av grädden vispade jag igår tillsammans med kanel och åt med sharonfrukt som jag skurit i bitar. Kanelgrädde är suveränt gott tillsammans med sharonfrukt.

Något bröd har jag däremot inte ätit och jag tror att gluten är det som är mest viktigt att vara utesluta ur kosten. Mitt hembakta fröknäcke är ett mycket bra substitut för bröd så bröd klarar jag mig utan. Jag har även varit ”duktig” och inte ätit en enda godis än så länge. I morgon kommer mina barn och barnbarn hit så då blir det nog något litet avsteg då det gäller godis.

Jag har nämligen köpt lite godis…

4 kommentarer:

  1. Tror det är okej att "fuska" lite i bland, gör jag också. Försöker undvika gulten allra främst vetemjöl och mjölkprodukter. Har märkt att det är mer okej att fuska med gluten än mjölkprodukterna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att vara helt strikt är nästan hopplöst svårt så det kommer jag nog inte att vara i fortsättningen heller. För egen del tror jag att gluten och socker är det som är viktigast att undvika. Det är de "sakerna" som jag tycker mig reagera sämst på...

      Radera
  2. Jag vet inte vad Paleo-kost är men jag har ätit gott länge nu & gott är lika med socker. :)
    Jag märker att gluten mår jag sämst av eller iaf vitt bröd så det försöker jag att undvika men om du äter som du vill den mesta tiden hur mycket påverkas kroppen negativt de helger & speciella tillfällen om du äter mer onyttigt? Hoppas att helgen var trevlig med familjen.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Paleo-kost kallas även för stenålderskost och där ingår vare sig sädesslag, mejeriprodukter eller socker. Dessutom ska man undvika alla typer att konstiga tillsatser som finns i maten man köper. För mig känns det helt rätt även om jag inte klarar av att följa det till 100 procent.
      Kram

      Radera