4 december 2013

Fröknäcke


Idag har jag bakat ett fröknäcke som jag tycker är jättegott. Receptet kommer från en av mina Facebookvänner som äter LCHF-kost men det funkar precis lika bra när man äter paleo-kost eftersom det inte finns vare sig gluten eller någon mejeriprodukt i fröknäcket. Vill du prova att baka det så får du receptet här:

200 g solrosfrön
50 g linfrön
50 g sesamfrön
50 g hackade pinjekärnor
4 msk fiberhusk
1 tsk salt
5 dl vatten

Blanda allt och låt svälla 10 minuter. Bred ut på två plåtar klädda med bakplåtspapper. Skär i rutor innan gräddning. Grädda cirka 1 timme och 15 minuter i 160 grader.

Jag brukar göra halva satsen och den här gången hade jag ungefär hälften pinjekärnor och hälften pumpakärnor i mitt fröknäcke.

2 kommentarer:

  1. Hej . Ser gott och nyttigt ut;)
    Kramas från frökenms

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är både gott och nyttigt :-) Dessutom är det superenkelt att göra. Inte alls som att baka annat. Det som är mest jobb är att få ut smeten på plåten.
      Kram

      Radera