21 januari 2014

Märkte inget

I går fick jag min andra dos Mabthera och den här gången gick allt helt utan problem. Jag mådde bra hela tiden och märkte inget av de små biverkningar jag fick förra gången. Innan man får Mabthera får man lite premedicinering. En timme innan droppet sattes igång fick jag två panodil och kortison. Sedan fick jag träffa min nya neurolog för första gången. Det var toppenbra att det gick att planera in läkarbesöket samtidigt som jag skulle få droppet.

I oktober gjorde jag MR och några veckor efter fick jag besked om att det inte fanns några förändringar på hjärnan sedan jag gjorde min förra MR i oktober 2012. Jag har aldrig frågat om hur det ser ut jämfört med där förra gången jag gjorde MR 2009 så det passade jag på att fråga om nu. Jag fick det glädjande beskedet om att det inte blivit någon som helst förändring sedan 2009. Ingenting synligt har alltså hänt på fyra år.

Jag märker en viss försämring sedan 2009 så det är nog utan tvekan så att min sjukdom har gått in i en sekundärprogressiv fas. Har inte riktigt accepterat den ”domen” men det är helt normalt att det blir så. Själv tror jag att jag skulle kunna bli bättre än jag är idag om jag bara hade ork att träna mer än jag gör så jag hoppas verkligen att jag får en rehabiliteringsperiod under våren. Tror att det skulle göra underverk för mig.

Under tiden jag satt kopplad vid droppet bjöds jag på lunch. När maten serverades låg det även en skiva mjukt bröd på min bricka och brödet såg gott ut och det luktade underbart gott. Då jag åt frukost på patienthotellet tog jag ett kokt ägg som jag inte åt upp utan stoppade i min väska för senare behov. Jag kunde inte motstå frestelsen att bre ett tjockt lager bregott på brödet och skiva det kokta ägget och lägga på det.

Eftersom jag uteslutit gluten ur min kost är det evigheter sedan jag åt ett riktigt gott mjukt bröd. Jag kan lova njöt i fulla drag av den goda äggmackan. Som tur är har jag ingen glutenintolerans så jag märkte ingenting av mackan jag åt heller. Det känns oerhört frestande att börja äta vanligt bröd igen men det ska jag inte göra. Men jag kommer alldeles säkert att göra något lite undantag fler gånger. Jag är trots allt bara människa…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar