24 oktober 2013

Något jag aldrig gjort

Nu är det bara drygt två veckor kvar innan jag ska åka på min efterlängtade utlandsresa. Vintern har precis börjat här och dagarna blir allt mörkare. Det är helt underbart att ha en veckas semester att se fram emot. I år är det femte året i rad som jag har gjort en resa till sol och värme någon gång mellan mitten av september och mitten av november.
Det här året har jag gjort något jag aldrig gjort tidigare. Jag har nämligen bokat assistans. Hur det kommer att vara och fungera ska bli intressant att se. Först flyger jag inrikes till Arlanda och ska övernatta där för att åka vidare nästa dag. Det är ganska långt att gå från terminal 3 till SkyCity så det blir första sträckan jag ska få assistens. 
Den dag vi åker ska assistansen finnas vid incheckningsdisken så om jag har förstått det hela rätt innebär det att jag inte behöver stå i någon kö. När vi kommer fram till Fuerteventuras kommer jag att få assistans även där. Hur Arlanda ser ut och hur lång sträcka det är frågan om känner jag till men hur det ser ut när jag kommer fram har jag ingen aning om.
Även om jag kan gå så blir det jobbigt om jag ska gå långt och att stå i kö länge kan bli rena tortyren. Som alla med MS vet kan dagsformen variera kraftigt. Man vet aldrig från en dag till en annan vad man klarar just den dagen. Hur det ser ut med köer och väntetider varierar även det så nu har jag tagit det säkra före det osäkra. 
Antagligen kommer det på ett sätt att kännas jättejobbigt att ha assistans även om det på ett annat sätt kommer att kännas som en lättnad. Under några tidigare resor har jag en del mindre trevliga upplevelser när det har strulat och tagit tid och blivit jobbigare än jag egentligen orkar med. När jag kommer hem ska jag berätta om hur det var…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar