11 oktober 2011

Förr skrev jag listor

I kväll satt jag och slötittade lite på tv. Samtidigt som jag tittade tänkte jag då och då på vad jag måste komma ihåg att ta med mig på resan jag snart ska göra. Första etappen på min resa börjar på torsdag och jag har inte börjat packa än. Det är inte riktigt likt mig. Förr i tiden började jag skriva en lista på vad jag skulle ha med mig långt innan det var dags att packa.

När jag skulle åka på min första utlandsresa började jag dessutom packa så långt i förväg att jag fick ta ut allt ur väskan dagen innan vi skulle resa för att se vad jag hade packat ner. Snacka om onödigt arbete. Men det berodde säkert på att jag hade världens resfeber långt i förväg. Nu har jag inte minsta lilla resfeber. Det kanske är därför jag inte börjat packa än.

Förr skrev jag en lista på allt jag skulle ta med mig. Nu har jag en lista med några få viktiga saker. Förr skrev jag faktiskt listor på allt möjligt. Det var en (o)vana jag började med när jag gick på gymnasiet. Jag hade ett telefonblock med fem flikar så jag kunde ha flera listor på gång samtidigt. Min listmani satt i under många år. Numera är den enda lista jag skriver en inköpslista.

Undrar om den här typen av bock fortfarande finns?


5 kommentarer:

  1. Jodå! Jag har då en ;-)

    SvaraRadera
  2. jag tror man hittar såna på ställen som säljer kontorsmaterial :-)

    Tina

    SvaraRadera
  3. Igår hittade jag precis den här typen av block på Coop. Jag kunde inte låta bli att köpa en förpackning med två block :-)

    SvaraRadera
  4. Blocket finns kvar och så himla praktiskt det är. :-)
    Jag är en listmänniska mycket beroende på att jag måste. Ibland blir min hjärna för överbelastad och då tappar jag "fläckvis" minnet.
    En hemsk fadäs hände för några år sedan. Jag lovade vara barnvakt till ett par som som skulle fira sin bröllopsdag på en fin restaurang, förbokat och allt. Helt plötsligt (för mig) ringer dom och undrar var jag är, över en halvtimma försenad. Så hemskt! Jag kastade mig in i en taxi så det hela ordnade sig till slut. Efter den händelsen finns det lappar på allt jag lovar, ofta på flera ställen så jag inte missar. Inköpslistor däremot, skriver jag inte eftersom jag ständigt "tränar" min hjärna. Tror att jag har en viss nytta av det i och med min sjukdom.

    Haha...det där med att packa, snudd på ett år i förtid, känns igen. :-)

    Kram :-)

    SvaraRadera
  5. Oj, så hemskt att missa en sån grej! De enda listor jag har hållit fast vid under alla år är inköpslistor. Nu håller jag på och tvättar och jag är rädd att mitt tvättmedel inte kommer att räcka. Så kan det gå om man glömt skriva upp något på inköpslistan. Just nu har jag inte ork att gå och handla...
    Kram

    SvaraRadera