18 februari 2013

Med liv och lust

Igår hände något väldigt ovanligt. Jag kände mig inspirerad att göra en utrensning bland mina kläder och satte igång med liv och lust. Först tog jag ut sådant som jag inte använt på evigheter. Sedan provade jag några klädesplagg som jag länge har misstänkt vara lite i minsta laget. Mycket riktigt besannades mina farhågor. Precis som jag trodde har vissa saker krympt där de har hängt.

När jag var klar med det hade jag en ansenlig hög med kläder på min säng. Det mesta av det jag plockat ut veck jag ihop och lade i påsar. Det mesta av det jag inte använder har jag inte tänkt göra mig av med helt utan bara lägga undan för eventuella framtida behov. Även om det inte märktes mycket att jag plockat bort en massa så blev det som finns kvar i alla fall mer överblickbart det.

Det jag gjorde låter inte särskilt ansträngande men det tog ändå på mina begränsade krafter och det medförde att jag inte kunde göra det jag hade tänkt mig under eftermiddagen. Klockan fyra var det en konsert i kyrkan som jag ville gå på men det fick jag utesluta. Det är otroligt trist när det blir så men vad göra? Istället för att bli på dåligt humör kände jag mig nöjd med det jag hade gjort.

Visst händer det att jag saknar tiden innan jag blev sjuk. Jag hade inte hur mycket ork som helst då heller men jag fixade att göra betydligt mer under en dag då än jag gör nu. Nu är livet som det är och det är bara att inrätta sig efter det. Att gräma sig och/eller att bli sur eller arg tjänar ingenting till. Det tar bara en massa onödig energi. Rensningen bland kläderna var nödvändig och jag hade ju lust att göra det…

2 kommentarer:

  1. Bra gjort!
    Det sägs att 80 % av tiden använder man 20 % av sin garderob... tror det är sant för mig.
    Ha det så bra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog 80 - 20 som gäller även efter min rensning. Du kanske kan tänka dig till hur illa det var innan rensningen ;-)

      Radera