14 juli 2013

Har blivit avvand

Nu har jag varit borta från jobbet så länge att jag nästan har glömt att jag har semester sedan en vecka tillbaka. Den ena dagen har varit har ju mer eller mindre varit den andra lik under två månader så det är kanske inte så konstigt. I år har jag för ovanlighetens skull inte alls sett fram emot min semester. Jag förstår att det kan låta konstigt men så är det.

Men har jag inte sett fram emot semestern så ser jag inte heller fram emot att börja jobba igen. Det är konstigt hur snabbt man blir van vid att bara vara hemma och att inte jobba. Största anledningen till att jag inte ser fram emot att börja jobba igen är att jag vet att det första jag ska göra är att gå igenom tio veckors mejl. Det är verkligen inte något jag ser fram emot.

Inte heller ser jag fram emot att behöva ställa väckaren och att stiga upp flera timmar tidigare än jag varit van vid. Men den dagen den sorgen. Jag har två veckors ledighet kvar. Fast med tanke på hur fort tiden har gått när jag varit hemma är två veckor ingenting. Hur som helst ska jag bara jobba två veckor innan jag ska åka iväg på rehab under två veckor.

De första dagarna kommer att bli tunga att jobba och jag hinner nog knappt vänja mig innan jag ska vara borta från jobbet igen. I år behöver jag rehabiliteringen bättre än jag gjort på länge eftersom jag har varit i extrem stillhet under en lång tid. Jag hann inte börja träna något innan förkylningen slog till. Men jag får se det positiva. Jag borde märka extra stor effekt efter årets rehab…

4 kommentarer:

  1. Jag har varit hemma på heltid 6 år i år & jag tänker ibland hur kommer det sig att jag klarar av att "bara" vara hemma eller rättare sagt inte jobba.
    Mycket pga att jag har MS trötthet & att jag är så begränsad idag.
    Jag kämpade så länge & försökte jobba heltid men kroppen sa ifrån om & om igen till allas förtret så när jag fick diagnosen så rasa allt & jag blev sjukt hehe trött.
    Än idag kämpar jag med en stor otillräcklighet.

    Har du fatigue-MS trötthet & hur fungerar det att jobba med den isf?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sedan två år tillbaka jobbar jag bara halvtid och ibland känns även det för mycket. Sedan jag började jobba halvtid känner jag sällan av någon fatigue men jag känner mig nästan aldrig utvilad heller. Under några år hade jag enorma problem med fatigue så jag vet hur jobbigt det kan vara. Tröttheten minskade markant när jag ändrade min kost så att jag ytterst sällan äter något med snabba kolhydrater :-)

      Radera
  2. Det försöker jag oxå att sluta med & får många bevis för att det är bra att sluta med snabba kolhydrater.
    Jag försämras hela tiden men tror starkt på att livet blir bättre utan kolhydrater. ;-)
    Hejdå

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även om man får en gradvis försämring i sjukdomen så kan man säkert fördröja försämringen om man lever så hälsosamt som möjligt :-)

      Radera