5 juli 2013

Tystnad

En bild av tystnad
De senaste dagarna har jag reflekterat en hel del över det här med tystnad och ljud. Det är förstås sällan det är helt tyst omkring en. Som regel finns det en del bakgrundsljud som man inte kan påverka så mycket. Men det finns trots allt en hel del man kan påverka. Jag har för vana att sätta på radion så fort jag stiger upp och sedan står den på ända tills jag sätter på teven. Den står i sin tur på till jag går och lägger mig. Så är det vare sig jag tittar eller inte. Ljudet från radio eller tv fungerar alltså som ett sorts sällskap för mig. 
Under den senaste tiden har det dock hänt något. Allt oftare har jag haft på radion under tiden jag ätit min frukost och sedan har jag stängt av den. Mitt nya beteende förvånar mig lite hur konstigt det än kan låta. Det är av den anledningen jag har tänkt lite extra på det här. Tidigare tyckte jag att den relativa tystnaden var jobbig men nu tycker jag istället att det är otroligt skönt. Exakt vad som är anledningen till att jag ändrat mig så totalt är jag inte helt säker på men jag har en liten misstanke om varför. 
Under dessa veckor när jag varit hemma och varit sjukskriven har jag tagit mig tid att meditera lite varje dag och jag tror att det kanske är min dagliga meditation som är anledningen. Jag kan ha fel men jag tror att meditationen har lugnat ner mitt sinne så att jag inte längre behöver detta ständiga brus av radio eller tv omkring mig. Den ljudkuliss jag omgett mig med i åratal har på ett sätt hjälpt mitt sinne att hålla tyst. Nu har mitt mentala ”pladder” lugnat ner sig och därför behöver jag inte andra ljud för att tysta ner det.
Låter det flummigt?

2 kommentarer:

  1. Vilken rofylld bild/foto.
    Jag har tv:n på nästan hela dagarna förutom när jag sitter vid datorn & så bor vi i sta'n så tyst är det aldrig & ibland vill jag bara ha det tyst.
    Njut av tystnaden & det är inte flummigt utan hälsosamt, tycker jag.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu för tiden kan jag njuta av tystnaden. Det var något jag inte kunde gör förr och jag tror precis som du att det bara är hälsosamt :-)
      Kram

      Radera