22 augusti 2012

En lyckodag!

Jag har tidigare skrivit om att jag vill byta neurolog och har blivit hänvisad till Gällivare sjukhus för att få träffa en annan läkare. Det finns inte många neurologer i det landsting jag tillhör. Sedan en tid tillbaka står jag på väntelista för att få komma till Gällivare. Förra veckan pratade jag med en sjuksköterska på Sunderby sjukhus om att jag behöver ett intyg från den läkare som skrivit remiss för den rehabilitering jag genomgår just nu. Då jag inte fått besked om att intyget är skrivet ringde jag dit idag igen. Jag fick då veta att den neurolog jag väntar på att träffa i Gällivare kommer att finnas i Sunderbyn nästa vecka och att jag skulle kunna få komma dit. Nu har jag fått en tid hos min nya neurolog på torsdag nästa vecka och det gjorde mig minst sagt överlycklig! Att det skulle kunna gå så snabbt och enkelt hade jag inte ens drömt om. Den här dagen artade sig till att bli en lyckodag!

Tiden går snabbt och nu är det bara en och en halv dag kvar på min rehabilitering för den här gången. På fredag eftermiddag är det dags för mig att åka hem igen. Jag har haft det precis lika bra som jag brukar under min vistelse här. Om jag får komma tillbaka nästa år vet jag inte. Tyvärr har jag förstått att det kommer att bli svårare att få komma hit i framtiden. Det beror förstås på besparingar. Dels har det dragits in två platser på dagrehabiliteringen och dessutom har de fått ökat tryck från andra sjukhusavdelningar som skriver ut patienter allt snabbare. Även det beror antagligen på besparingar som landstinget gör. Att de som är sjuka drabbas är naturligtvis ofrånkomligt. Allt handlar om pengar eller i det här fallet bristen på pengar. Man kan inte både sänka skatterna och ha kvar allt som ska bekostas med skattemedel. Det behöver man inte precis vara Einstein för att förstå…

Hur det än blir i framtiden är i dag en lyckodag!

4 kommentarer:

  1. vad glad jag blir för din skull, men träff med läkaren nästa vecka. Sedan hoppas jag att du får chans att komma till detta ställa igen, eftersom det verkar vara så bra för dig. kram kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas också att jag får komma tillbaka hit för det är verkligen välgörande för både kropp och själ. Ska be om en remiss även nästa år och hoppas att det går vägen :-)
      Kram

      Radera
  2. härligt med possitiva besked
    njut av dina sista dagar där så hoppas jag att du får komma tillbaka dit igen nästa år

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser med spänning fram emot torsdagen nästa vecka och hoppas att jag får komma tillbaka till Piteå igen nästa är. Nu ska jag återgå till vardagen igen. Men först är det helg :-)

      Radera