31 augusti 2012

Känner mig lugnad

Igår var det äntligen dags för mig att träffa min nya neurolog för första gången. Det är något som jag har sett fram emot ganska länge. Jag gick ut från min lägenhet när klockan var halv sju på morgonen och tio i elva klev jag ur bussen vid sjukhuset. Hade tänkt hinna få mig en kopp kaffe innan läkarbesöket men konstaterade att det skulle jag inte hinna med på de tio minuter jag hade på mig innan min tid. Man kan ju inte komma för sent för att man ska dricka kaffe…

Jag hann bara nätt och jämt sätta mig på en stol i väntrummet innan läkaren kom för att hämta mig. När vi hälsat bad han att få ta över min handväska och gå framför honom i korridoren så han kunde se hur jag gick. Undersökningen började alltså direkt. När vi kom in på hans rum berättade han att han läst min journal och frågade om jag själv ville berätta min historia. Eftersom den är väldigt lång undrade jag om jag kunde börja med att berätta vad jag ville få ut av besöket och det tyckte han var helt ok.

Jag gick alltså rakt på sak och berättade om mina stora problem med att ta min nuvarande medicin och om min rädsla för att vara utan bromsmedicin. Han frågade hur länge det är sedan mitt senaste skov och jag berättad om det och om att jag, vad jag vet, bara haft tre skov sedan jag började ta bromsmedicin. När vi pratat en stund sa han att hans förslag är att jag först ska göra en magnetröntgen för att se vad som hänt sedan den förra för tre år sedan. Sedan tycker han att jag ska få en behandling med Mabthera.

Då min MS hållit sig lugna och varit väldigt stabil under många år sa han att det kanske bara blir en enda behandling. Behandlingen ska följas upp med en ny magnetröntgen senare och att det kan tänkas bli en till behandling efter ett par år. Det är vanligt att sjukdomsaktiviteten avtar med åren och det är inte helt klarlagt hur länge man ska fortsätta med bromsmedicin. Eftersom jag förmodligen hade mitt första skov för 28 år sedan är prognosen god för min del.

En annan sak jag tog upp är att jag fuskar ibland och ”glömmer” att ta min spruta så att det i praktiken för det mesta går tre dagar istället för två mellan mina sprutor. Jag blev lugnad med att det förmodligen är helt ok att jag tar sprutan var tredje dag då det visat sig att effekten är god även om det blir längre mellan varje dos. Dessutom finns det ett antal andra preparat som ska tas en eller två gånger i veckan. Jag behöver nog inte tillägga att jag känner mig lugnad?

Nu återstår väntan på magnetröntgen. Hoppas det går fort!

4 kommentarer:

  1. Å vad glad jag blir för din skull,hoppas att den behandlingen fungerar lika bra på dig som mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du! Det enda som oroar mig lite nu är i fall det finns något som gör att jag inte kan få den här behandlingen. Fast det ska jag inte lägga någon energi på att tänka på nu :-)

      Radera
  2. jag känner lugnet och det positiva med detta läkarbesök. Jag är glad för din skull och hoppas att du inte behöver vänta så länge på tid för röntgen. kram kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lång väntetid för att få MR så jag tänker ringa så fort jag får besked om att remissen har kommit in. Tyvärr funkar det så att man får tid fortare om man ringer och stöter på...
      Kram till dig med :-)

      Radera