28 augusti 2012

Upplyftande

Jag bävade en aning för att börja jobba igen efter två veckors frånvaro men det har gått bra. Kände mig till och med ovanligt pigg när jag kom hem från jobbet igår trots att det var ganska fullt upp under dagen. Jag hade tvättstugan direkt efter jobbet och fixade ändå både att laga mat och att diska efter maten. Att träningen under två veckor har gett resultat råder det ingen som helst tvekan om. Det är verkligen upplyftande att märka av resultatet så tydligt på så kort tid.

Igår när jag var tillbaka på jobbet frågade en av mina arbetskamrater om jag äter surströmming och det gör jag. Fick då veta att ett litet gäng ska träffas i kväll för att äta surströmming och jag vill självklart vara med. Just surströmming är inte något man äter ensam för sig själv. Det är inte heller något man äter särskilt ofta. Inte jag i alla fall. Jag tror det är två år sedan förra gången så jag ser fram emot att göra det nu i kväll. Klockan halv sex börjar ”festen”.

Första gången jag smakade surströmming tror jag att jag var sju år. Jag tyckte att det var allt annat än gott och tog en mikroskopisk bit strömming tillsammans med en stor bit potatis. Mina föräldrar och jag var hos en granne och jag minns att jag och deras dotter satt i vardagsrummet och åt något annat men så bestämde vi oss för att smaka och det fick vi förstås göra även om de vuxna inte alls trodde vi skulle gilla det. Med åren har jag lärt mig älska denna mycket speciella mat.

Har du smakat surströmming?

4 kommentarer:

  1. Har inte ätit surströmming, vill nog inte smaka heller. Men ha så trevlig i kväll. kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var alldeles otroligt gott kan jag tala om. Har du känt hur den luktar? Det smakar inte alls som den luktar :-)
      Kram

      Radera
  2. nej nej åter nej
    men jag äter inte sill heller :)

    Glad att läsa att det gett dig energi och snart har du annat att se fram emot....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar fisk i alla former. Äter du inte sill förstår jag att du inte vill smaka...

      Radera