26 oktober 2012

Svaret har kommit

Dagen efter jag kommit hem från min utlandsresa gjorde jag en MR och nu har svaret på den kommit. Jag fick ett brev från min neurolog igår med besked om att MR-bilderna inte visade någon förändring sedan sist. Förra gången jag gjorde en MR var i mitten av augusti 2009. Att det inte skett någon förändring sedan dess är positivt men jag märker en försämring i min sjukdom sedan dess. Försämringen är inte stor. Den består ”bara” av att jag blivit stelare i benen. Stelheten i benen kom i våren 2010 efter min mammas plötsliga och oväntade död. Att man kan få försämringar vid psykisk påfrestning känner jag till. Men grejen är att stelheten förvärrats under det senaste året och jag har inte något att ”skylla” den på. Det är nog trots allt så att min MS har gått in i en sekundärprogressiv fas…

I brevet jag fick skrev min neurolog att de ska få titta på mina bilder på Universitetssjukhuset i Umeå och att han ska be om deras åsikt angående utsättning av Betaferon och en eventuell Mabtherabehandling. Besked om det kommer jag att få senare. Vad som än sker kommer jag att fråga neurologen om hur stor förändring som har skett sedan förrförra MR gjordes. Det är så länge sedan att jag inte ens minns när det var. Det känns förstås både bra och dåligt att det inte skett någon förändring under de tre senaste åren. Vare sig jag får Mabthera eller inte kommer jag inte att kunna fortsätta med Betaferon. Dessutom vill jag passa på och berätta en ”hemlighet”. Senast jag tog Betaferon var dagen innan jag åkte till Turkiet. Jag har försökt men inte klarat av att ta sprutan efter det…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar