14 juli 2012

Vill inte!

Varannan dag tar jag min bromsmedicin mot MS och det har jag gjort i väldigt många år. Fast ibland händer det förstås att jag fuskar och glömmer ta sprutan eller hoppar över den medvetet. Igår var det dags för en spruta. När jag satt i soffan och höll sprutan med den färdiga lösningen i min hand kom det vanliga motståndet över mig. Jag tittade på sprutan och hela mitt väsen protesterade högljutt. ”Vill inte!” var det enda jag tänkte och jag lade ner sprutan på bordet igen. Satt och tittade på den en stund medan jag intalade mig själv att jag ”måste” ta den. Till sist greppade jag sprutan igen och stack in den på mitt högra lår. När jag drog ut nålen pustade jag ut. Än en gång hade jag lyckats övervinna mitt motstånd.

Så här har jag det alltså varannan kväll. Vissa gånger går det hyfsat bra men andra gånger är det lika otroligt övermäktigt jobbigt som det var igår kväll. När jag började med mina sprutor tyckte jag det var hemskt att sticka en nål i mig själv och spruta i ett läkemedel men efter ett ta gick det bättre. Under de senaste åren har det blivit allt svårare för mig att ta sprutorna och jag kommer inte att klara av det länge till. Hoppas innerligt att jag kan få en broms i tablettform men jag är rädd att jag inte kommer att få det. Min sjukdom har gått över i en sekundärprogressiv form och för den formen finns ingenting annat än den medicin jag använder. Så är det nu men det ändrar sig förhoppningsvis snart. Jag kan i vilket fall inte fortsätta så här.

Nu till något helt annat. För ovanlighetens skull har jag inte varit ut idag. En liten sväng ut på balkongen och på loftgången räknar jag inte som att gå ut. Under dagen har jag ägnat min ork och energi till att städa lite här hemma. Inte något betungande men jag har dammtorkat lite och plockat undan sådant som ligger framme och skräpar. Senare i kväll kommer min bror och hans dotter hit. Min bror har varit här många gånger men det är första gången min brorsdotter kommer hit. Det mesta av det jag har tänkt göra är gjort men några småsaker återstår. I vanlig ordning varvar jag korta stunder av aktivitet med lite längre stunder av vila. Kunde jag välja skulle det vara tvärt om. Men jag måste låta kroppen bestämma…

Min pelargonia på balkongen

6 kommentarer:

  1. ååå, vad jag känner för dig. Jag förstår att det måste vara jobbigt att upprepa detta varannan kväll. Jag hoppas för din skull att det blir på något annat sätt framöver. Ha så mysigt med bror och brorsdotter nu. kram kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är dags för en ny spruta i kväll och jag vill inte nu heller. Vågade jag skulle jag sluta med min medicin på stört men jag är sä rädd att jag blir sämre då...

      För övrigt är allt bra :-)
      Kram

      Radera
  2. vet inte vad jag ska skriva, önskar du kunnat slippa skiten

    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du! :-)

      Det finns gentligen inte så mycket att säga om saken och jag ville bara skriva om hur jag känner inför att ta min medicin. Jag vill inte vara negativ i min blogg men jag vill ändå vara ärlig med hur jag upplever sådant som hänger ihop med min sjukdom...

      Kram

      Radera
  3. Jag har samma form som dig av MS´n. Och jag slipper ta sprutor som broms medicin.Jag får ett dropp på sjukhuset 2dagar per halv år. Läkemedelt heter Mathera. Så kolla upp det med din läkare,om du kan få det istället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska kolla upp vilka alternativ som finns nästa gång jag träffar en neurolog. Tyvärr kommer det att dröja ett tag så jag ska försöka härda ut med mina sprutor tills dess...

      Radera