10 november 2012

En del framsteg

Jag har under flera år ansträngt mig för att förändra och förbättra mina kostvanor. Visst har jag gjort en del framsteg men det har inte varit enkelt. Jag äter nyttigare nu än förr. Mer frukt och grönsaker och minimalt av det som innehåller socker och mjöl. Redan i samband med att jag fick min diagnos fick jag veta att man bör undvika mjölkprodukter när man har MS. Där har jag det stora problemet. Att avstå från mjölkprodukter. Det jag har lyckats med är att sluta äta fil till vardagsfrukost så en liten bit har jag kommit. Jag har även slutat med keso som varit en favorit i många år. Att använda mjölk som dryck slutade jag med för mer än 20 år sedan och jag använder aldrig mjölk i matlagningen. Det jag har svårt att vara utan är ost. Jag älskar nämligen ost i alla former. Dessutom är jag väldigt förtjust i crème fraiche. Dagens middag var väldigt god och ganska nyttig. Förutom att det var både ost och crème fraiche i den…


Jag lade lättkokt blomkål och broccoli i botten av formen. Strödde på små tärningar av kallrökt lax. Blandade nästan en burk crème fraiche med ett ägg och hällde över det som låg i formen. Sedan strödde jag på lite riven västerbottenost och ovanpå det hyvlade jag några skivor herrgårdsost. Innan formen åkte in i ugnen kryddade jag med cayennepeppar. Stekte sedan anrättningen ungefär 20 minuter i ugnen som var värmd till 200 grader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar