20 november 2012

Ledig fel dag

Den här veckan inföll min ”lediga” idag tisdag istället för onsdag då jag vanligtvis är ”ledig”. Anledningen till det är att jag ska vara med på ett möte som är i morgon. Förra veckan visade Messan bilder på de muffins hon bakat och hon har även varit snäll och lagt ut receptet på dem. Jag bestämde mig för att baka dem idag. Redan våras köpte jag både mandelmjöl och fiberhusk som är två av ingredienserna så det är på tiden att jag kom till skott och bakade något. Jag har inte bakat något kaffebröd på nästan fem år så det är ett tag sedan sist.

Jag bytte ut stevian mot strösocker men i övrigt följde jag receptet. Smeten blev ganska tjock och det blev lite kladd innan jag fått den i formarna. Väl i ugnen jäste de upp och såg jättefina ut. De jäste lite i mesta laget och det rann över några av formarna och droppade i ugnen. Plötsligt sjönk en av dem ihop, sen en till och en till. Efter ett par minuter till hade alla sjunkit ihop och såg inte alls roliga ut. Jag måste erkänna att jag blev lite sur. Inte bara lite förresten. När de svalnat smakade jag på mina misslyckade muffins och smaken var helt underbar!

Men håll med om att de inte ser särskilt roliga ut? De på bilden är dessutom de som såg finast ut...

4 kommentarer:

  1. Jag har också erfarenhet att när man bakar så kan man misslyckas,men det smakar gott i alla fall. Och då får man vara glad över det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst var det bra att det smakade gott men det hade varit roligare om de sett lite finare ut...

      Radera
  2. Oj, så blev inte mina. De blev jättefina, ja du har ju sett bilder på dom:).
    Min smet var ganska lös tyckte jag....
    Tur att de var goda iaf:)
    Kramis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan hända att jag vispade äggen och sockret lite väl mycket. Ska göra ett nytt försök en annan dag. För att jag inte skulle äta upp alla själv tog jag med mig både till jobbet och till meditationskursen och alla som smakade tyckte de var goda. En av dem som gått samma kurs som jag är även vaktmästare och jag sa till honom att min ugn är dålig. Tro det eller ej men jag har fått en sprillans ny spis nu :-) Den jag hade var väl sedan huset byggdes för snart 30 år sedan så det var väl dags med en ny. Inget ont som inte för något gott med sig!
      Kram

      Radera