19 november 2012

Inte särskilt upplyftande

Bara någon dag efter jag fått min MS-diagnos berättade en neurolog för mig att det förmodligen skulle finnas ett läkemedel inom några få år. 1992 fanns det ännu ingen bromsmedicin tillgänglig. Några få år kändes i det läget som en väldigt lång tid. Jag ville ha hjälp direkt! Men det kunde jag förstås inte få. Tycker mig minnas att jag redan då frågade om möjligheten att delta i någon läkemedelsstudie. Man är beredd att gripa i vilket halmstrå som helst när man får en allvarlig diagnos. Eller i alla fall var jag beredd att göra det. Efter det så hände ingenting och ingenting. Jag gjorde mitt bästa för att förtränga min sjukdom och låtsas att jag var fullt frisk.

När jag hörde talas om Tysabri blev jag först väldigt intresserad av den men då jag fick kännedom om vilka risker det kunde föra med sig så lade jag den tanken på hyllan. Våren 2009 fick jag en plötslig försämring i min MS och jag läste en massa om Tysabri igen och kände att jag trots allt ville prova om jag kunde få göra det. Jag vände mig till min dåvarande neurolog och han skrev en remiss så att jag skulle få komma till Universitetssjukhuset i Umeå för en bedömning. Jag blev undersökt av en mycket sympatisk neurolog. Han ställde massor av frågor och jag fick göra alla de där testerna som jag gjort ganska många gånger under årens lopp.

Sedan förklarade han för mig att behandling med Tysabri inte var aktuellt för mig för att min sjukdom gått in i en progressiv fas. Det blev aldrig så att jag kom mig för att fråga på vilka grunder han gjorde den bedömningen. Trots att han menade att min MS blivit progressiv tyckte han att jag skulle fortsätta använda Betaferon eftersom han menade att det med största sannolikhet berodde på bromsmedicinen att jag fortfarande var så bra som jag var. Han tyckte även att jag skulle göra en ny magnetröntgenundersökning och skrev en remiss till den. Ett par månader senare gjorde jag en MR och jag minns faktisk inte om jag fick något riktigt besked om vad den visade. Ibland orkar man helt enkelt inte ta tag i saker som man borde.

Nu i höst har jag gjort ännu en MR och jag har fått veta att det inte har hänt någonting sedan förra gången. Ingen förändring på tre år alltså. Men jag har blivit sämre så jag förstår att det trots allt är så att jag SPMS (sekundärprogressiv MS). Jag har sett en annons i Reflex-tidningen om en studie på SPMS så jag har gjort slag i saken och ringt för att anmäla intresse att delta. Som tur är finns två MR och två tester av olika neurologer på bara tre år så forskningssköterskan jag pratade med kunde gå in och kolla hur det så ut på mig. Tyvärr visade det sig att jag inte riktigt uppfyller alla krav så det blir inget deltagande för mig. Jag fick också veta att mitt värde på EDSS-skalan har försämrats från 3,5 i augusti 2009 till 4,0 i augusti 2012.

Det bekräftar mina upplevda besvär men är inte särskilt upplyftande…

8 kommentarer:

  1. Usch så tråkigt för dig. Känslan man har brukar oftast stämma. Jag har tackat nej till Tysabri och det känns skönt på ett sätt.

    Ville bara säga att bakar du muffinsarna så kan du minska ner på sockret, Stevian. Jag brukar göra det för jag vill inte ha så sött men det är en smakfråga:) Jag brukar ta nästan en dl.
    Varma kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det viktiga är att man själv känner sig nöjd med sina beslut.

      Jag har bakat dem idag men jag använde vanligt socker istället för Stevia. Tog två deciliter och smaken blev jättebra! Tyvärr blev de inte lika fina som dina. Har en bild på dem i mitt senaste inlägg.
      Kram

      Radera
  2. Jag fick min diagnos för 25 år sedan. Under en tid tog jag bromsmedicin men jag märkte ingen skillnad så jag slutade ta den. 2009 började jag äta lågkolhydratkost vilket har haft en positiv effekt på min fatigue, det jag upplever som mest besvärligt. Äter också D3-vitamintillskott under vinterhalvåret vilket enligt en ny studie kan vara en anledning att min MS nu "står still". Jag tror också att maten vi äter spelar stor roll hur MS:en utvecklas. Om du inte har sett Terry Wahls berättelse så gör det. www.youtube.com/watch?v=KLjgBLwH3Wc Det är ju värt ett försök, det handlar ju bara om att äta bra mat och det kan ju inte vara farligt att prova :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag började använda Betaferon 1995 och slutade med den för en dryg månad sedan. Videon du länkar till har jag sett och jag har helt nyligen bestämt mig för att börja med en strikt diet efter nyår. Det känns inte riktigt läge att börja nu eftersom det snart är jul. Tillskott av D3 har jag tagit i två år och alldeles nyss såg jag ett inslag om det i Aktuellt. Att kosten påverkar MS är jag helt säker på numera!

      Radera
  3. Tänk på att den medicinska utvecklingen går i rasande takt....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så men för det mesta är man mest inriktad på den skov-visa formen av MS. Inte för att jag har gett upp hoppet om att det ska komma något genombrott. Man ska aldrig ge upp hoppet!

      Radera