11 januari 2013

Första oxveckan

Tiden från trettonhelgen fram till fettisdagen brukar kallas för oxveckorna och jag har klarat av min första oxvecka över förväntan bra. Enda ”problemet” är att jag har haft extremt svårt att ta mig ur sängen varje dag den här veckan. I vanliga fall är det ”bara” svårt men inte extremt svårt. Det sägs ju att man blir mer morgonpigg ju äldre man blir men det verkar inte stämma för min del. Jag får bara acceptera att jag aldrig varit och förmodligen aldrig kommer att bli någon morgonmänniska.

Som det är nu är jag otroligt morgontrött och när det blir kväll har jag inte alls lust att gå och lägga mig. Den dag så jag slutar jobba har jag bestämt mig för att jag ska leva efter min egen inre klocka och då kommer jag kanske att hitta någon vettig dygnsrytm. Kruxet är bara att jag inte alls längtar efter att bli gammal och att gå i pension. Jag försöker att inte tänka på framtiden utan gör så gott jag kan för att leva nu istället. Just nu ser jag fram emot helgen och nästa vecka jobbar jag bra två dagar så det blir nog bra…

6 kommentarer:

  1. Jag är en av dom morgonpigga,mitt problem är i stället att jag vaknar för tidigt.Kl: 5 Ok Kl:6 passar mig jättebra men inte kl:4 som i morse.Känner mig lite trött nu!!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att vara FÖR morgonpigg är förstås inte roligt det heller. Lagom är bäst :-)
      Kram

      Radera
  2. ja, jag har alltid varit morgonpigg och kvällstrött men inte nu längre. Det har helt vänt om. Svårt att lägga mig och svprt att komma upp på morgonen. kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Någon enstaka dag händer det att jag vaknar tidigt och känner mig pigg men de dagarna är otroligt sällsynta...
      Kram

      Radera
  3. Blir lite av chock efter ledighet att komma upp igen. Snart snart blir det ljusare tider och då kommer energin tillbaka igen....hoppas jag:).
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. När det är ljust när väckaren går igång på morgonen blir det lättare att kliva upp på morgonen. Just nu är det skönt att det i alla fall har blivit lite längre dagar. Man får glädjas ått det lilla.
      Kram

      Radera