22 januari 2013

Så himla svårt

I flera år har jag umgåtts med tanken på att äta en diet där jag helt utesluter alla former av mjölkprodukter och allt som innehåller gluten. För ungefär ett och ett halvt år sedan bestämde jag mig för att utesluta gluten ur min kost. Det gick riktigt bra och jag hade inte några större problem med den biten. Eftersom jag alltid älskat mackor i alla former köpte jag glutenfritt bröd. Att vara helt utan bröd kändes närmast omöjligt. Med tiden har jag då och då fuskat och ätit vanligt bröd. När man till exempel ska resa är det svårt att helt undvika bröd. Det där med att ha med egen matsäck är något jag alltid varit dålig på. Att vara utan pasta har däremot inte varit något som helst problem. Sen var det då nästa steg. Att utesluta alla mjölkprodukter. Det har visat sig vara svårare.

För ett år sedan minskade jag ner kraftigt på min konsumtion av mjölkprodukter men jag slutade inte med allt. Vanlig mjölk slutade jag att dricka för massor med år sedan men jag har ätit fil till vardagsfrukost i många år och jag älskar keso och ost i alla former. Grädde och crème fraiche har jag inte varit någon storförbrukare av men då och då är det gott att använda i maten. I början av förra året började jag göra smoothie till frukost istället för att äta fil och jag slutade även att äta keso. Jag kände mig ännu inte mogen att vara helt utan ost och crème fraiche. Någon gång under december bestämde jag mig för att göra ett seriöst försök att låta bli ost och crème fraiche. Jag måste erkänna att det gått lite si och så för mig. Osten har jag lyckats hålla mig undan ganska bra men inte crème fraichen.

Min tanke är att jag ska försöka äta en variant av stenålderskost men det är så himla svårt. Med tiden kanske jag kommer dit men det kommer nog att ta tid. Jag har bestämt mig för att inte vara allt för hård mot mig själv. En helt strikt diet är jag rädd att jag inte kommer att klara så jag tillåter mig själv att göra några små undantag då och då. Jag resonerar så att det jag lyckas med är bra även om jag inte lyckas fullt ut. Förra veckan när jag var och handlade tog jag mig tid att läsa innehållsförteckningarna på de två glutenfria bröd jag alternerat mellan och kom fram till att de faktiskt innehåller en massa tillsatser som jag inte alls tror är bra att få i sig. När jag gick ut från affären hade jag en förpackning Finn crisp i min påse. Även om de innehåller gluten så är de nog bättre än de glutenfria alternativ som finns.

Det är så himla svårt det här med att vara helt utan bröd. Men jag äter lite av det...


8 kommentarer:

  1. men varför ska du inte äta gluten eller mjölkprodukter ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst om ganska många som mår bättre om de utesluter dessa ur sin kost så jag tycker det är värt ett försök. Det finns många som menar att bland annat gluten och mjölkprodukter inte är bra för oss som har MS och andra autoimuna sjukdommar. Att man bör undvika mjölkprodukter fick jag veta av en nurolog bara någon dag efter jag fått min diagnos. Det är mer än 20 år sedan nu...

      Radera
  2. Tips!
    En släktning till mig är glutenintollerant och bjöd mig på ett bröd som hon bakat - en brödmix - som var supergod.
    Annars är de produkterna (glutenfria)så torra o dana :/
    Det goda var en brödmix av märket Ewalie, ewalie.se , så kika där.
    Lycka till med allt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har testat en brödmix av ett annat märke en gång och det brödet blev helt ok. Ska kolla in Ewali. Tätt för tipset!

      Radera
  3. Jag är inte bara mamma med MS utan har även en son som är inte tål vanlig mjölk.Vilket gör att vi har fått byta ut mycket mjölk produkter,och det finns grädde,smör och mycket annat som är Lakos fritt idag. Och bland annat cream fresch,det kanske vore nått för dig att testa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad jag förstår är det mjölkproteinet vi inte bör få i oss. Produkter utan mjölkprotein är det sämre med. Jag tillåter mig att fuska lite någon gång ibland. Det gör kanske inte så stor skada...

      Radera
  4. Jag undviker gluten men jag äter inte glutenfritt bröd heller....de innehåller så mycket annat onyttigt. Brukar baka lite bröd med frön och kokosmjöl och lite annat smått och gott i.
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förra veckan konstaterade jag att det är en massa onyttigheter i det glutenfria brödet. Ska ta och kolla efter recept på glutenfritt bröd. Du kanske kan dela med dig av ditt?
      Kram

      Radera