17 april 2012

Favorit hos mig


För ett tag sedan hittade jag färdig falafel i frysdisken och eftersom jag tyckt om falafel från första gången jag smakade det så köpte jag en påse. Den blev genast en favorit hos mig. Idag har jag gjort det enkelt för mig med maten och ätit falafel till middag. Jag har gjort falafel själv två gånger men tycker att den blivit lite för torr och kompakt. Den här färdiglagade är mycket godare än den jag lyckas göra. Sista gången jag gjorde egen falafel testade jag ett recept på en kall sås som jag hittade på samma uppslag i kokboken. Såsen ska göras på matyoghurt men det hade jag inte hemma så jag tog crème fraiche istället och det blev jättebra. Receptet är hämtat ur Vår kokbok och det lyder så här:

2 dl matyoghurt
2 krm salt
Svartpeppar
1 pressad vitlöksklyfta
1 tsk vitvinsvinäger
1 tsk flytande honung
½ dl hackad koriander eller persilja

Jag höftar till när jag gör såsen och använder inga mått. Det blir hur bra som helst utan exakta mått. De gånger jag har gjort den har jag använt persilja. Jag kan lova att det blir mums!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar