5 januari 2012

Så här gick det

Nu ska jag fortsätta min berättelse om hur det gick för mig efter jag blivit ”friskförklarad” av Försäkringskassan. För att klara av att jobba 75 procent blev det bestämt att jag skulle jobba hemifrån en dag i veckan. Vissa av mina arbetsuppgifter var av den arten att de gick att utföra utan att jag hade tillgång till nätverket på jobbet. Vid den här tiden var det inte möjligt att koppla upp sig hemifrån. Till en början gick det bra att jobba mer men efter några veckor blev det allt svårare för mig att orka. Man kan pressa sig till mer än man orkar under en tid men det går inte i längden.

Efter en tid kände jag mig helt knäckt. Jag ringde till Försäkringskassan och sa att jag omöjligtvis klarade att fortsätta jobba som jag hade gjort. Till min förvåning blev det inte alls några problem. Min handläggare sa att jag hade gjort ett seriöst försök att gå upp i arbetstid och att det var helt i sin ordning att jag jobbade 50 procent som det stod på mitt sjukintyg. Det var en enorm lättnad för mig att få det beskedet. Jag återgick till att jobba halvtid och det fungerade bra. Med tiden kände jag då och då att jag kunde klara mer. Kruxet var att det bara var då och då jag trodde mig klara mer.

Dagsformen kan variera kraftigt…

4 kommentarer:

  1. Hoppas du hade en lika trevlig och sagolik stund med din vännina som jag hade. Vänner är det bästa som finns:).
    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag hade några trevliga timmar. Att ha goda vänner är guld värt :-)
    Kram

    SvaraRadera
  3. Märker på mannen här hemma hur det ena dagen är bra men att nästa dag är usel!
    Skönt att fk lyssnade på dig och otroligt starkt av dig att försöka!

    SvaraRadera
  4. Det är förstås ganska jobbigt att aldrig veta från en dag till en annan hur formen ska vara. Mer än en gång har jag fått ändra mina planer helt för att jag har en dålig dag. När det gällde mig så hade jag inget annat val än att försöka jobba mer. Att bli helt utan pengar var uteslutet...

    SvaraRadera