16 januari 2012

Högkostnadsskyddet

Från årsskiftet höjdes taket för högkostnadsskyddet både när det gäller vård och läkemedel. Min årskostnad stiger från 2 700 kronor per år till 3 300 kronor per år. Nästa gång jag ska hämta min medicin ska jag alltså punga ut med 2 200 kronor i ett enda slag. Den medicin jag använder kostar så mycket att jag kommer upp till taket redan första gången jag hämtar medicin när jag påbörjar en ny period. Tur i alla fall att jag vet i förväg när det ska göras så att jag kan planera.

På kvällens Rapport hörde jag att man har tänkt införa en årlig uppräkning och även diskuterar att läkemedel och vård ska ha ett gemensamt högkostnadsskydd i framtiden. Vi som kommer upp till taket för högkostnadsskyddet är ofta människor som har kroniska sjukdomar. Många med mig har dessutom lägre inkomst för att vi inte klarar av att jobba heltid. Dessutom tillkommer som regel andra kostnader på grund av sjukdomen. Så dumt det var av mig att bli sjuk. Jag borde ha tänkt mig för lite bättre…

9 kommentarer:

  1. Dom har dragit tillbaka det för sjukvården vet jag. Fick info om det idag hos min sjukgymnast. Nytt beslut ska disskuteras i februari.

    Vet dock inte om det gick igenom för läkemedel.

    SvaraRadera
  2. De höjningar jag skrivit om pratade de ju om på nyheterna idag. Konstigt om de inte gäller...

    SvaraRadera
  3. Sorry om jag missade halva ditt inlägg. Jag hörde också något om det på nyheterna fast det kommer väl inte att gälla än på länge utan är väl mest ett förslag som de har börjag fundera över eller?

    SvaraRadera
  4. Åh hur tänker de som bestämmer om sånt här egentligen??
    DET är ju asdyrt med alla mediciner!

    SvaraRadera
  5. Zanna: Just nu är det "bara" höjningen med 500 kronor som gäller...

    SvaraRadera
  6. Zandra: Det tänker nog att man får skylla sig själv när man är så "dum" att man blir sjuk...

    Hade jag ett val skulle jag hellre vara frisk och rik än sjuk och fattig ;-)

    SvaraRadera
  7. Äntligen kan jag kommentera här igen:). Har försökt så många gånger men det har inte gått alls.

    Jag tycker det är så dumt att höja gränsen....det drabbar dom som oftast redan har det tufft speciellt om man är sjuk och redan har stort inkomstbortfall och uppe på det läkarkostnader m.m.

    Ha en fin dag!
    Kramar

    SvaraRadera
  8. Det har tydligen varit problem att kommentera ett tag. Jag blev tipsad om Fixa din bloggspot-bloggen och där stod det att om man ändrade så att kommentarerna skrivs i pop-up fönster så skulle det funka.

    Tyvärr är det så att vi som är kroniskt sjuka inte är så mycket värda för dem som bestämmer. Därför får vi betala...

    Kram till dig med!

    SvaraRadera
  9. Det värsta är ju att det får ju i princip kosta hur mycket som helst,-medicin måste man ju ha, när man är sjuk :-((

    SvaraRadera