25 januari 2012

Fotokurs

Igår var det en minst sagt tuff dag och det är tur att jag varit ledig idag. Jag jobbar vanligtvis fem timmar per dag men igår blev det nästan två timmar längre. Anledningen till det var att vi hade en utbildningsdag på jobbet. Dagen blev mycket lyckad och jag tror de flesta var nöjda. När jag kom hem var jag ganska trött. Jag gjorde enkel mat och struntade i disken eftersom jag skulle bort senare på kvällen. Efter maten tog jag det lugnt och vilade för att försöka samla kraft. Det gick väl lite si och så med den saken och jag undrade i mitt stilla sinne hur jag skulle fixa kvällens fotokurs.

I somras köpte jag en systemkamera och jag har länge tänkt på att jag vill lära mig mer om hur jag ska använda min kamera. Det är inte så kul att bara köra på automatiken. Visst blir det hyfsat bra bilder men det är kul att lära sig att utnyttja de möjligheter som finns för att få ännu bättre bilder. Klockan sju var jag på plats hos fotografen som leder kursen. Under de timmar jag var där lärde jag mig otroligt mycket. Jag kände mig supernöjd med kvällen även om ögonen nästan gick i kors när jag kom hem. Jag kände mig taggad att börja öva direkt med det fanns inga planer att orka det.

Idag har jag tittat på mina anteckningar och tagit en massa kort med olika inställningar för att se hur de påverkar bilden. Det kommer nog att krävas en hel del träning innan jag lär mig. Nu ska jag fota varje dag fram till nästa kurstillfälle. På eftermiddagen gav jag mig ut för att motionera min bil ett tag och då tog jag med mig kameran. Det var ett helt fantastisk ljus ute under tiden jag var ute och körde men tyvärr går det inte att stanna vart som helst för att fota. Jag stannade på ett par ställen och tog några bilder men jag lyckades inte alls fånga det vackra jag såg på det sätt jag ville.

Visar den bild som blev bäst…

6 kommentarer:

  1. Så roligt att du tycker det! Det jag såg när jag var ute var mycket vackrare än den här bilden :-)

    SvaraRadera
  2. Känner igen känslan.
    Men Du har ju kommit långt, som börjat gå kurs,-det ska nog bli jättebra.
    Sen kan du ju lära mej ;-)

    SvaraRadera
  3. För att få nytta av det jag lär mig på kursen krävs det en hel del träning på egen hand. Sen är det ju det där med disciplinen...

    Att lära ut det JAG kan går nog ganska fort ;-) Johan är en betydligt bättre lärare skulle jag tro...

    SvaraRadera
  4. Vad kul med fotokurs det skulle jag med behöva gå en. Det är ju hur kul som helst att fota och exprimentera lite.
    Bilden är jättefin och så mycket snö du har:). Men jag förstår om du börjar tröttna på den...:). Skicka en gnutta till mig:).
    Kramar

    SvaraRadera
  5. Jag kan skicka över så mycket du bara vill ha ;-)
    Kram

    SvaraRadera