9 mars 2012

Extra efterlängtad

Jag gillar att jobba men det är ändå alltid lika skönt när det blir fredag och helg. Den här fredagen har dessutom varit extra efterlängtad. I kväll kommer sonen och hans familj och det jag längtar allra mest efter är att få träffa mitt lilla barnbarn igen. Det har gått drygt två månader sedan förra gången jag träffade henne. Visst ser jag fram emot att träffa föräldrarna också men det är så klart den lilla jag längtar allra mest efter. Att barnbarn är livets efterrätt är verkligen sant. Det är mycket roligare att få barnbarn än att få egna barn.
Efter jag kom hem från jobbet har jag plockat och donat lite här hemma. När jag är klar med mitt inlägg ska jag börja förbereda middagen och duka bordet. Jag tänker bjuda dem som kommer på ugnsstekt lax. Rätten jag ska göra är mycket enkel och mycket god. Jag lägger laxen i en ugnssäker form och kryddar med salt och lite citronpeppar. Sedan blandar jag crème fraiche med riven västerbottenost lite dijonsenap och en skvätt vitt vin. Blandningen breder jag över laxen och sen sätter jag den i ugnen, 225 grader, cirka 20 minuter.
Om drygt en timme är de här!

12 kommentarer:

  1. tack tack för tipset, det där ska jag prova på söndag. Har redan planer för idag och imorgon. :) Det lät väldigt gott! Ha en skön fredagkväll med barn och barnbarnet. kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Middagen blev mycket god. Nu sover barnbarnet och vi vuxna slappar i soffan :-)
      Kram

      Radera
  2. Vad mysigt det låter med lite barn och barnbarnsbesök:). Ni får säkert en mys kväll med god mat också läser jag. Det lät väldigt gott. Jag brukar också göra lite röror och lägga på...det är så gott med lax också:).

    Ha nu en underbar kväll!
    Varma kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den lilla är nio månader nu och hon är förstås helt underbar. Hoppas din kväll har varit bra!
      Kram

      Radera
  3. Åh vad mysigt!
    Min mamma - barnens mormor - säger alltid exakt som du, att barnbarn ÄR livets efterrätt!
    Gott rec också - kommer prova det ngn gång :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade hört det många gånger innan jag fick mitt barnbarn och jag kan intyga att det stämmer! Maten kan jag verkligen rekommendera

      Radera
  4. Hoppas ni får en trevlig helg tillsammans!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Britta! Hoppas du med får en trevlig helg!
      Kram

      Radera
  5. Tiden går så fort och snart är även lilla vera stor,-alldeles för fort.
    Men snart är hon så pass stor att ni kan prata med bild via paddan, det gör vi med Elsa (Erik oxå ibland) nästan varje dag,-hon "ringer", mest.

    Lät gott med laxen./Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är hon 9 månader och det är jättestor skillnad på henne nu mot i julas. Det är tur att den nya tekniken finns när man inte bor helt nära.
      Kram

      Radera
  6. Just nu har vi 15 grader och strålande sol:)! Livet leker...får man väl säga då:)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, så härligt det låter! Här är det sol och nollgradigt men det är nästan storm ute så det är allt annat än skönt...
      Kram

      Radera