26 mars 2012

”Ofokuserad”

Det gick faktiskt hyfsat bra att stiga upp i morse trots att vi gick över till sommartid igår. Jag var inte tröttare än jag brukar vara alla andra dagar när jag ska upp. Som synes har jag inte skrivit att jag var pigg i morse för det var jag förstås inte. Det är ytterst sällsynt att jag är pigg på morgonen. Redan före lunch blev jag jättetrött och det är först nu jag börjat vakna till liv igen. När jag kom hem från jobbet gjorde jag i vanlig ordning kaffe och satt vid köksbordet och drack.
Då jag satt där och drack mitt kaffe började jag tänka på hur mycket mer jag påverkas kroppsligen av trötthet nu än jag gjorde förr. En sak som blir väldigt påtaglig när jag är trött är att jag får problem med att se ordentligt. En gång för många år sedan hade jag ett skov som påverkade mina ögonmuskler. När jag känner mig riktigt trött får jag helt enkelt problem att fokusera på det jag tittar på. Man skulle alltså kunna säga att jag blir ”ofokuserad”. Eller..?

12 kommentarer:

  1. Har exakt samma problem med ofokuserad syn, särskilt vid trötthet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men bara lite :p

      Nej, men det är inte det roligaste. När jag får dimsyn brukar även färgseendet påverkas och färger blir lite grådaskiga och utsuddade. Märker du också av det eller är det bara att det blir suddigt?

      Radera
    2. Jag får inte dimsyn eller någon annan påverkan på synen. Får bara problem med att fokusera ordentligt...

      Radera
  2. Jag, känner igen den där suddiga dimmiga blicken, går inte att fokusera riktigt. Men jag känner med att det är som skum i huvudet och därför fungerar inte huvudet. Men jag har inte samma som du, så det är svårt att jämföra. Kram på dig i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även om du inte verkar ha riktigt samma problem som jag så verkar du ha vissa problem...
      Kram

      Radera
  3. Jag har också påverkan på synen när jag blir trött får svårt att fokusera som jag ska. Tröttheten påverkar mig i hela kroppen kan man säga:).
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trötthet påverkar hela kroppen för mig med. Det är helt annorlunda nu mot hur det var innan jag blev sjuk.
      Kram

      Radera
  4. Tidsomställningen var hemsk i helgen.
    Ja brukar inte ha ont av det överhuvudtaget annars men inte nu...måndagen var superkonstig på jobbet.

    Dimma i ögonen känner jag igen och även dimmig i huvudet när jag är trött.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är van vid att ha problem vid övergången till sommartid så det var inte oväntat. För mig är det inte så att jag ser dimmigt utan det känns mest som om jag blir skelögd när jag blir trött. Har aldrig haft någon synnervsinflamation. Den saken är kollad. Förklaringen till mina problem med ögonen är att ögonmuskler har påverkats vid ett skov för länge sen. När jag hade det skrovet kunde jag inte vare sig titta på tv eller läsa. Var tvungen att använda ett öga i taget eftersom jag såg dubbelt om jag använde båda.

      Radera
  5. Hej! Hittade din blogg av en slump och har nu tillbringat senaste halvtimmen med att läsa! Jag känner igen mig i så mycket!
    Och får precis som du problem med synen när tröttheten slår till.

    Kör inte gärna bil när jag blir för trött längre, lika så är det med bokläsning på kvällarna...

    Tyvärr! Samtidigt som man då får en bra anledning till att istället lyssna på ljudböcker! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att du hittade min blogg och att du har läst i den :-) Jag kör bil men orkar inte med några längre sträckor. Man får helt enkelt låta bli det man inte orkar. Ljudböcker är däremot inte något jag gillar

      Radera