1 mars 2012

Som det kan bli!

Jag kan inte påstå att jag har bra ordning på allt här hemma men det finns en sak som jag är väldigt noga med. Det är att jag alltid lägger mina räkningar i en plastmapp nära datorn och att jag alltid ser till att betala dem i tid. Idag kom det en påminnelse på en faktura med posten och det tyckte jag var konstigt. Men ingen är perfekt så visst kunde jag väl ha gjort ett misstag.

Eftersom jag har ordning på mina räkningar var det inga problem att kolla om den inte var betald. Jag hittade snabbt räkningen prydligt insatt i pärmen med betalda räkningar. Ha, tänkte jag, de har gjort ett misstag! Jag ringde upp dem som skickat påminnelsen och berättade om mitt ärende. Jag fick uppge mitt personnummer och sen frågade kvinnan i andra änden när jag hade gjort betalningen.
I samma veva som jag sa att jag hade gjort det den 15/2 upptäckte jag att det inte stod 15/2 utan 15/5 som betalningsdatum. Jag hade alltså lagt in det som en framtida betalning. Tre månader efter förfallodagen. Som det kan bli! Det kändes oerhört pinsamt när jag sa som det var. Hon i andra änden skrattade bara och sa att hon skulle ta bort påminnelseavgiften bara för att jag ringt.
Var inte det snällt säg? Det var ju trots allt jag som hade gjort fel…

8 kommentarer:

  1. Trevligt bemötande måste jag säga. Bra karma hade du när du erkände ditt misstag. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kunde inte gärna göra annat än att erkänna mitt misstag. Antagligen tyckte hon att jag påtalade "felet" på ett trevligt sätt eftersom hon tog bort påminnelseavgiften. Det lönar sig ofta att man är vänlig :-)
      Kram

      Radera
  2. Det var väldigt bra kundbemötande av den trevliga kvinnan. Misstag gör vi ju alla och med vänlighet kommer man långt.
    Kramar tilll dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev mycket nöjd med det bemötande jag fick. Skrev just det där om vänlighet i mitt svar till förra kommentaren.
      Kram :-)

      Radera
  3. Ibland kan ett samtal rätta till sånna fel ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast nu var det ju jag som hade gjort fel ;-)

      Radera
  4. Mycket snäll människa du fick prata med.
    Jag är en slarver med räkningar och får ofta påminnelser,-men nu är det nästan åtgärdat, då jag lagt en de som går på autogiro ;-)))

    Pinsamt att erkänna,-men så´n e jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har alla våra små egenheter. Du är bra ändå :-)
      Kram

      Radera