9 maj 2012

Likadant varje gång

Sedan två år tillbaka har jag hjälp med städning. Jag har om man så säger en egen ”Rut”. Det gick väldigt lång tid mellan att jag började tänka på att jag skulle skaffa hjälp och att jag gjorde slag i saken. När man sedan barnsben har lärt sig att man ska städa själv så är det inte något lätt steg att ta. Sista gången jag själv torkade golven i min lägenhet tog det en hel vecka för mig att göra det. Den sommaren ägnade jag hela min första semestervecka åt att städa. Det är allt annat än vettigt att göra så och då förstod jag att jag borde skaffa hjälp.

Igår ringde jag för att boka tid för nästa städning. Det var inte lätt att hitta en tid inom rimlig framtid som passade både för mig och för hon som städar hos mig. Först verkade det som om jag skulle behöva vänta så länge som tre veckor. Men så såg hon att hon hade ett hål i sin almanacka på morgonen i morgon så vi spikade den tiden. Under dagen och kvällen har jag ”förstädat” lite. Jag plockar undan sån som ligger framme och stuvar in lite här och där. Nu är jag nästan klar och det börjar se riktig prydligt ut här hemma.

Grejen är bara just det att jag stuvar in saker lite här och där. Sakerna hamnar kanske inte riktigt där de ska vara. När jag ”förstädar” har räcker vare sig tid eller ork för att jag ska göra det ordentligt. Sen plockar jag fram vart efter jag behöver det jag stuvat undan och ingenting blir någonsin ordentligt gjort. Det är precis likadant varje gång jag får det städat och jag kommer aldrig riktigt i fas. Men det är nog inte meningen att man ska komma i fas och bli färdig med allt. Tänk så tråkigt det skulle blir. Skämt åsido…

I morgon när jag kommer hem från jobbet kommer jag att mötas av doften från nytorkade golv. Det är en otroligt lyxig känsla. Jag brukar sätta mig en stund på stolen jag har i hallen och bara le för mig själv innan jag går in i köket och gör kaffe. Jag ser redan fram emot det!

10 kommentarer:

  1. En liten Rut borde vara alla kvinnors rättighet tycker jag och så gott det doftar när Rutan varit där med.

    Njut av din lediga kväll imorrn!
    Kramisar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har så rätt så rätt Messan :-) Nu sitter jag och slappar en stund i soffan innan jag ska göra mat.
      Kram

      Radera
  2. härligt härligt, jag har haft behov av en rut när jag har varit som dåligast i min utbrändhet, men fick inte kraft att boka tid ens. kram kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan förstå dig Marie-Louise. När det är riktigt illa orkar man inte ens tänka på att ringa ett telefonsamtal...
      Kram

      Radera
  3. önskar jag kunde trycka på gilla knappen på Messans kommentar

    Hoppas det doftar underbart när du kommer hem idag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det borde vara som på Facebook att man kan gilla kommentarer. Jag gillade också den. Det luktar så rent och gott här hemma nu :-)

      Radera
  4. Åh, det låter underbart! Önskar jag hade modet... Jag ärnämligen bedrövlig på att städa, även om jag blivit bättre. Hinner knappt heller.prioriterar det kanske inte heller....*skämsmask på*

    Jag gör som du...fas har jag nog aldrig varit i. Tvekar på om jag kommer bli....

    Vågar inte släppa in nån i min röra...trots att jag vill. Skulle vilja ha sådär härligt tvättade golv.....hm får nog fundera ett varv till.

    Kramis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Orkade jag damma mattor och torka golv själv skulle jag nog göra det själv. Fast detmvette tusan om jag skulle det även om jag orkade nu när jag väl vant mig vid lyxen att slippa :-) Jag tycker absolut du ska fundera en vända till!
      Kram

      Radera
  5. Önskar dig en underbar helg! Njut av ditt nistädade hem:)
    Kramar om dig:)

    SvaraRadera