21 december 2011

Julförberedelser

Julen närmar sig med stormsteg och det pågår lite julförberedelser hemma hos mig. Idag har jag som vanligt varit ledig och jag har slagit in några julklappar. Nu har jag bara en julklapp kvar att slå in och att den är oinslagen beror på att det är en sak jag har beställt men inte fått ännu. Igår fick jag ett sms om att den var skickad så den bör hinna hit i tid till julafton. Igår kväll började jag och min dotter att julpynta lite och under dagen idag har det blivit lite mer gjort. Tomten på bilden står sedan idag i mitt köksfönster. Jag har inte särskilt mycket julpynt så att pynta går ganska snabbt. Igår kväll gravade jag lax och i morgon har jag tänkt göra inlagd sill och skära ingredienserna till en sillsallad.

Allt går i sakta mak eftersom jag måste anpassa det jag gör efter den ork jag har. Jag skulle tro att det jag gör tar ungefär fyra gånger så lång tid att göra nu som det gjorde förr i världen. Det är ofta väldigt frustrerade men numera blir jag inte lika irriterad över detta faktum som jag blev förr. Med tiden vänjer man sig och anpassar sig efter de förutsättningar man har. Jag lever helt enkelt lite långsammare nu än tidigare. På ett sätt är det ganska skönt att slå av på takten. Jag tänker ofta på att det hade varit bra om jag lärt mig att ta det lugnt innan min sjukdom slog till. Tänk så mycket jag stressade på med helt i onödan tidigare under mitt liv. Nu har jag blivit äldre och klokare.

Så här ser tomten i mitt köksfönster ut…

4 kommentarer:

  1. Det är viktigt att ta det i sin egna lilla takt. Då blir det oftast bäst också.
    Ha en fin kväll!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Nu för tiden har jag inget annat val än att ta allt i min egen takt. Försöker jag skynda eller stressa på tar det bara längre tid det jag ska göra. Önskar dig en fortsatt fin kväll!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag har trots allt inte bara blivit äldre utan även klokare med åren ;-)

    SvaraRadera