30 december 2011

Planering är klar

Nu är det bara lite drygt ett dygn innan ett nytt år börjar igen. Åren går allt fortare för varje år som går. De går naturligtvis inte fortare men det känns som om de gör det. Planeringen för nyårsaftonen är klar. Jag och en väninna ska fira in det nya året hemma hos henne. Vi ska laga en trerätters middag. Menyn är färdig och matinköpen gjorda. I morgon ska vi träffas för att köpa det vi ska dricka till maten.

Till förrätt ska vi göra en gravlaxcocktail. Jag har varken gjort det tidigare eller ätit det. Till förrätten har vi tänkt oss ett vitt vin. Varmrätten kommer att bestå av oxfilé med ugnsstekt potatis, pepparsås och sallad. Såsen har jag gjort många gånger men jag har aldrig ätit den till oxfilé tidigare. Såsreceptet hittade jag i Piteå Tidningen för många år sedan och det tilltalade mig så fort jag läste det. Lägger in receptet längst ner om någon vill testa. Till varmrätten dricker vi förstås rött vin och vi använder samma vin i såsen.

Till efterrätt ska vi prova något helt nytt. När jag såg bilden på päroncarpaccio i senaste reklambladet från Coop tänkte jag att det säkert är något som faller mig i smaken. Efterrätter är inte riktigt min grej men ska man äta en lite finare middag så hör det till att man har en efterrätt. Nu när jag skriver om det vi ska äta i morgon känner jag hur det vattnas i munnen på mig. Så här ser efterrätten ut...


Pepparsås
1 msk grönpeppar
1 msk rosépeppar
1 msk hel svartpeppar
1 tsk dragon
1 msk fond
2 dl vatten
1 dl vispgrädde
1 dl rödvin
Soja
Ev en skvätt konjak

Krossa pepparen och dragonen i en mortel. Smält smör och tillsätt peppar och 1 tsk vetemjöl. Tillsätt fond, vatten, rödvin och vispgrädde. Låt såsen koka ihop och tillsätt sedan soja till färgen ser bra ut.

4 kommentarer:

  1. Vilken god meny! och tack för receptet på pepparsåsen. Tror jag ska testa den ikväll:-)

    SvaraRadera
  2. Hoppas du gillar såsen när du än provar den :-)

    SvaraRadera
  3. Vad mumsigt det låter och ser ut. Det vattnas lite i munnen på mig också. Vi ska också äta trerätters middag och vid tolvslaget bjuds det på champagne och chokladmoussetårta så jag försöker spara mig inför kvällen. Tyvärr blir jag alltid så jäkla hungrig efter en natt med magkatarr så jag kommer nog äta en smörgås innan jag åker.

    Ha en underbar kväll och Gott Nytt År!

    SvaraRadera
  4. Tack Anne! Jag ser förstås fram emot kvällens middag :-) I vanliga fall brukar jag inte äta lunch när jag är ledig men idag gjorde jag det. När jag vet att det blir att dricka en del måste jag äta ordentligt på dagen. Om en stund ska jag äta en smörgås också.

    Jag önskar dig med en underbar kväll och ett Gott Nytt År!

    SvaraRadera