4 juni 2012

I total tystnad

Bara ett par minuter efter jag kommit hem från jobbet idag blev det strömavbrott. Jag konstaterade att det innebar att jag inte skulle kunna göra som jag brukar göra i vanliga fall. Det första jag gör när jag kommit hem är att byta om och det kunde jag förstås göra men efter det blev det inte som vanligt. Jag brukar göra mig en kanna kaffe och sätta mig vid köksbordet. Under tiden jag dricker kaffe har jag min iPad på bordet och kollar mail, facebook och lite annat. Utan ström kunde jag vare sig göra det ena eller det andra.

Som vanligt var jag trött så jag bestämde mig för att lägga mig på soffan och vila en stund. Jag låg där och blundade och lade märke till att det rådde en total tystnad. Det var nästan öronbedövande tyst. Fast så kan man kanske inte uttrycka det? Jag brukar alltid ha på radion och den var tyst. Både kyl och frys låter en liten aning och ventilationssystemet är inte heller tyst. Då och då hörde jag en bil köra förbi utanför mitt hus men den största delen av tiden var det helt tyst. Jag började tänka på hur skönt det var att vila i den totala tystnaden.

Tystnad är en bristvara…

14 kommentarer:

  1. det har du så rätt i, tystnad är en bristvara. Men vad skönt att ligga där och upptäcka den. kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag låg på soffa och "lyssnade" på tystnaden tänkte jag på att det nog inte vore så dumt med tystnad lite oftare...
      Kram

      Radera
  2. Det är skönt med total tystnad, konstigt bara att man måste anstränga sig så för att få till det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmm, det är lite märkligt att vi nästan inte vet hur det är när det är alldeles tyst...

      Radera
  3. det är en annorlunda tystnad och väldigt sällsynt

    SvaraRadera
  4. Tystnaden är magisk tycker jag. Bara vara i tysnaden. Konstigt att vi inte har den mer egentligen...?
    Tack för att du saknat mig;) ibland har man ingen lust att blogga och livet är så härligt och det händer så mycket kul:).
    Kramar till dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även om jag har saknat dig så är jag glad för din skull att det händer så mycket kul för dig nu! Ser att du har ett nytt inlägg i din blogg som jag så klart ska läsa :-)
      Kramar till dig med!

      Radera
  5. Tänk så mycket som sker när man är utan ström. Då inser man vad det betyder att ha elen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är samma sak med både el och vatten. Båda delarna är en självklarhet för oss i vår vardag och det är lika svårt att vara utan båda...

      Radera
  6. Tänk vad "teknikberoende" vi har blivit. Många blir helt ställda när strömmen har gått. Och vid ett längre elavbrott står de sig slätt eftersom många inte har någon "extra utrustning" hemma för att klara av avbrotten.

    Ha det gott! Vi ses snart igen! ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast när man bor i lägenhet kan man knappast ha utrustning för att klara ett längre strömavbrott... Ha det så gott du med!

      Radera
    2. Jag håller inte riktigt med dig i detta. Och hur tänker du då? Elen försvinner ju och vattnet i våra kranar. Man kan inte använda toaletterna efter ett tag. Det blir kallt och mörkt inomhus, du kan inte laga mat, eller förvara den, ej heller sköta din dagliga hygien och toalettbestyr Det ÄR faktiskt bra att ha ett "extra förråd" hemma av vissa förnödenheter även i lägenhet:

      BELYSNING
      ficklampa
      batterier
      stearinljus / värmeljus
      lyktor (+ lampolja)
      tändstickor/tändare
      extra säkringar
      VÄRME
      sovsäck
      filt
      liggunderlag
      reservkamin
      bränsle till kaminen
      isoleringsmaterial
      tätningslister
      MAT
      reservmat
      reservkök
      VATTEN
      dunkar/hinkar
      HYGIEN
      hygienartiklar
      husapotek
      våtservetter
      toalettpapper
      plastpåsar/sopsäckar
      INFORMATION
      batteriradio
      vevradio

      Hur man klarar sig vid ett längre elavbrott bl.a i lägenhet hittar du inne på Civilförsvarsförbundets hemsida och även inne på Energimyndighetens hemsida Kolla dessa två länkar:

      http://www.civil.se/tips-rad/elavbrott/

      http://213.115.22.116/System/TemplateView.aspx?p=Energimyndigheten&view=default&cat=/Broschyrer&id=7d4ac0d1d2bd479d9e97da2371fc7190

      Detta blev ett långt svar, men är väldigt aktuellt då vi ju faktiskt behöver denna information för att klara oss. Och flera stormar kommer att ske framöver, med långvariga elavbrott som följd. Och då är det bra om vi kan vara förberedda.

      Jag är energiinformatör för Civilförsvarsförbundet och brukar åka ut och hålla information till alla målgrupper, från förskola, fritids, skola (åk 1-9) samt till seniorer, gällande detta.

      Ha det gott! Här lyser solen äntligen från en klarblå himmel. =))
      Hoppas det håller i sig. Nu är jag trött på regn och kyla.

      Radera
    3. Jag ser att du har full koll på läget :-) En del av det du räknar upp har jag förstås. Men inte har jag vatten i dukar och någon värmekälla som inte kräver ström...

      Här är himlen inte klarblå men solen skiner och det regnar INTE :-))

      Radera