22 juni 2012

Midsommarafton

Idag tänker jag börja med att dela med mig av ett minne från förr. Midsommaraftonen 1992 tillbringade jag på Universitetssjukhuset i Umeå. Några dagar innan midsommar hade jag fått min MS-diagnos och hela mitt liv hade ställts på ända i ett enda slag. Året innan hade jag och min familj tillbringat midsommaraftonen med några goda vänner i deras stuga och det var planerat att vi skulle göra likadant den här midsommaren. Men så blev det nu inte. Jag minns att jag satt på sängkanten och plötsligt var det något som lades på mitt huvud. Det var en otroligt vacker midsommarkrans och jag fattade förstås ingenting. Vännerna vi skulle ha firat midsommar hade skickat den till mig på sjukhuset och jag blev så rörd att jag grät en skvätt.
Den sal jag låg delade jag med tre andra patienter. Vi var alla mellan 25 och 35 år så vi var ganska unga. Det var väldigt kvavt och varmt i rummet. Vattnet som fanns att dricka var ljummet och jag frågade efter is men det fanns förstås inte. Vi skojade lite om vilken eländig midsommarafton vi hade i ett varmt rum med bara ljummet vatten att dricka. Jag minns inte vad vi fick att äta den dagen men jag minns att det inte var någon midsommarmeny att hurra för. Den är nog inte värd att minnas. När klockan var nio på kvällen låg vi alla i våra sängar och vi pratade lite om de planer vi haft för kvällen. Ingen av oss hade förstås tänkt ligga på sjukhus.

Under förmiddagen har jag plockat undan och städat lite här hemma. Vädret är soligt och det blåser inte som det gjort de senaste dagarna men det är ingen värme i luften. Om en stund ska jag börja förbereda lite inför kvällens middag och jag ska göra klart med dukningen innan min väninna kommer. När hon kommer hit tar vi förmodligen först ett glas vin på min balkong innan vi gör det sista med maten. Vi ska inte äta någon traditionell midsommarmat utan vi ska ha en trerätters middag. Till förrätt ska vi ha avokado med en räkröra. Varmrätten kommer att bestå av ugnsstekt lax med bland annat crème fraiche och västerbottensost. Till efterrätt blir det så klart jordgubbar.

Glad midsommar!

6 kommentarer:

  1. Vad fint av dina vänner som kom med kransen, det är glädje att ha fina vänner. Hoppas du får en fin kväll!!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kvällen blev lyckad igår och vi hade även tur med vädret och kunde sitta ganska länge på balkongen :-)
      Kram

      Radera
  2. det var ett minne i alla fall som du minns, och ikväll får du en fin kväll med väninnan. kram på dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Maten blev lyckad och kvällen var bra även om det blev lite i senaste laget. Solen hann gå upp innan jag gick till sängs...
      Kram på dig med

      Radera
  3. Vad gott det lätt. OCh ni verkade haft en trevlig kväll

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allt vi åt var gott och vi hade en trevlig kväll!

      Radera