14 februari 2012

Alla hjärtans dag



Om jag ska vara ärlig betyder Alla hjärtans dag inte någonting alls för mig. Trots att dagen inte betyder något för mig så har jag alltid gillat geléhjärtan. Eftersom jag inte äter så mycket godis har jag inte köpt några men jag tackade inte nej när jag bjöds på dem på jobbet. De tre eller fyra hjärtan jag har ätit är det enda jag har ”firat” dagen med. Men det duger gott för mig.

Jag har alltid trott att det här med Alla hjärtans dag var ett relativt nytt påfund men så är det tydligen inte. Man lär sig något nytt varje dag. Redan under decennierna omkring 1400 började den 14 februari förknippas med kärlek i den västeuropeiska överklassen. I artikeln jag nyss läste stod det att mer än hälften av alla svenskar uppmärksammar dagen på ett eller annat sätt.

Idag var jag alldeles dödstrött när jag kom hem från jobbet. Jag kände av tröttheten redan innan jag slutade för dagen så jag var själaglad att jag kunde gå hem. Att jag har en vilodag i morgon känns toppen. Det är helt perfekt för mig att ha en ledig dag mitt i veckan. Morgondagen är inte helt ledig eftersom jag ska på ett möte mellan två och fyra. Jag måste inte delta men jag vill.

I vilket fall får jag sovmorgon och är ledig nästan hela dagen!

3 kommentarer:

  1. Dagen har nog blivit en kommersiell dag, tyvärr. Vi firar inget speciellt men kanske äter eller fikar på något gott och en pytteliten present brukar jag ge bort:).
    Kramar

    SvaraRadera
  2. Det är trist att många verkar tycka att man måste göra något speciellt just en viss dag. Gester av kärlek kan man göra vilken dag som helst på året :-)
    Kram

    SvaraRadera
  3. Visst är det så <3

    SvaraRadera