12 februari 2012

Något för mig kanske



Igår fick jag veta att läkemedlet Sativex kommer att släppas till sommaren. Sativex innehåller cannabis så den har säkert varit en aning kontroversiellt av den anledningen. Men egentligen fårstår jag inte problemet eftersom det har funnits läkemedel med både morfin och amfetamin under många år. Om ett läkemedel hjälper så hjälper det och att en substans som ingår är narkotikaklassat gör faktiskt detsamma. Man kan bli beroende av alla möjliga läkemedel och tydligen är risken att bli beroende av just den här medicinen inte särskilt stor

Även om jag försöker hålla mig lite uppdaterad har jag inte särskilt bra koll. Jag kände inte till att Sativex kan hjälpa både mot både smärta och stelhet. Att jag kämpar med en jobbig stelhet i mina ben har jag skrivit om i bloggen tidigare. Jag har däremot inte skrivit om att jag sedan flera år tillbaka har en väldigt besvärande värk i båda mina ben. Ibland känns det som om jag ska bli galen på värken. Vanliga värktabletter hjälper inte och inte heller Gabapentin som jag har fått prova. Den medicinen hade ingen verkan på mig.

Jag är absolut inte främmande för att prova Sativex. Fast frågan är förstås om jag får prova denna medicin. Det skulle vara ett himmelrike för mig att få något som hjälper både mot stelheten och mot värken. För snart två år sedan gjorde jag ett försök att få Amyra utskrivet med det misslyckades jag med. Den neurolog jag går hos vände sig till universitetssjukhuset i Umeå och där ansåg de att den lilla verkan Ampyra verkar ha inte motiverade den höga kostnaden. Ett annat motiv var att de inte hade någon erfarenhet av den och att den ”bara” är symptomdämpande. Men hallå!

Det handlar om mitt liv. Jag vill bli av med mina symptom!

8 kommentarer:

  1. Det borde vara en självklarhet att du får prova den när den kommer. Finns redan nu att få men läkaren måste ansöka dispens.
    Kramar

    SvaraRadera
  2. Hoppas verkligen att du får prova. GÅ omkring med kramper och smärta är outhärdligt.

    SvaraRadera
  3. Messan: Jag ska göra ett försök att få den när man inte längre behöver dispens för den. Sen får vi se hur det går...

    Zanna:
    För det mesta håller sig smärtan på en hanterbar nivå men vissa dagar tär den på mig. Men jag blir lätt på dåligt humör och trött av att ständigt ha ont. Som tur är påverkar den inte sömnen. Stelheten är faktiskt det som stör mig mest. Fast kunde jag bli av med båda delarna skulle jag bli glad!

    SvaraRadera
  4. Låter väldigt intressant.
    Och som Zanna skriver, så blir humöret så jättedåligt, man klarar ju inte ens av sej själv,-med den ständiga fb värken.

    SvaraRadera
  5. Jag förstår att du känner till hur värk påverkar humöret Helena...

    SvaraRadera
  6. Min J fick prova den men han tyckte inte att den hjälpte så mycket för honom, men alla är ju olika.
    Var mest en massa krångel med doktorn som var tvungen att söka lincens för det.
    Han tyckte att han blev lite lättare i kroppen men inte så mkt bättre.
    Det sved i munnen och tänderna tog lite stryk utav den.
    Men man vet ju inte förrän man provat!
    Hoppas du får prova och att den hjälper dig!
    Stor kram!

    SvaraRadera
  7. Det är först när man provat en medicin som man vet hur den funkar. Vi är alla olika och reagerar olika på mediciner. Synd att den inte funkade för din J...
    Kram till dig med :-)

    SvaraRadera