5 november 2011

En lång höst

Bilden är tagen 2011-11-03
Att det inte har blivit vinter vid den här tiden hör till ovanligheterna. Jag känner inte till om det någonsin tidigare har varit en så lång höst som just det här året. Eftersom jag inte tycker om vintern har jag förstås ingenting emot att hösten varit ovanligt lång. Jag njuter av varje dag utan snö. Vi har haft några snöfall här men varje gång har snön försvunnit igen. Nu kan det i vilket fall inte vara länge kvar innan vintern är här.

För ungefär två och ett halvt år sedan försämrades min förmåga att gå ganska avsevärt. Ända sen dess måste jag alltid använda bilen när jag ska handla. När snön väl kom för två år sedan var det första gången jag blev glad över att snön kom. Det finns faktiskt en fördel med att det blir vinter. Då behöver jag inte ta bilen när jag ska handla. Då kan jag använda det förträffliga fortskaffningsmedelet spark. Eller sparkstötting som den egentligen heter.

Om det är bra sparkföre tar man sig fram på ett enkelt sätt utan att trötta ut sig allt för mycket. Att använda sparken när man handlar är helt perfekt eftersom man slipper bära sina varor. Under vintern använder jag bilen mer sällan men ibland måste jag ändå ut och ”motionera” den ibland. En bil mår inte helt bra av att stå oanvänd allt för länge. Jag har råkat ut för att bilen inte startat för att batteriet har laddat ur flera gånger.

Inte kul…

4 kommentarer:

  1. det är nackdelen med skånes milda vintrar, samt att vägverket här vräker på salt överallt så det är bara modd.
    Inget före för en sparkstötting.
    Det kan jag sakna från när jag bodde i mellansverige.
    Lycka var att få en röd spark när man fyllde 7
    :-)

    Tina

    SvaraRadera
  2. När det är riktigt bra sparkföre är det dessutom otroligt roligt att ge sig ut med sparken en sväng :-)

    SvaraRadera
  3. Men dom sandar ju så himmla brått :-(
    Skaffa en så´n där shoppingkärra, -det gjorde jag, dom är jättebra.

    SvaraRadera
  4. Håller med om att de ibland sandar lite väl mycket men jag förstår varför. Halkar man kan man ju bryta något. Det har jag tyvärr erfarenhet av...

    Skulle jag ha en shoppingkärra skulle den behöva vara som en barnvagn ;-) Att dra något bakom mig blir för tungt. Bilen är alltså alternativet just nu...

    SvaraRadera