10 november 2011

Med en ny inställning

Förra veckan berättade jag lite om den ”wake-up light” väckare jag ganska nyligen har köpt. Det har väl funkat lite si och så med den. I måndags väcktes jag av den för första gången och det blev inte alls det uppvaknande jag hade tänkt mig. Jag hade väckningsljudet inställd på radio och jag vaknade inte av ljuset som sakta börjar lysa starkare utan av att radion gick igång. Det blev allt annat än ett trevligt uppvaknande. Ljudet höjdes väldigt snabbt och då använde jag snooze-knappen som finns. När jag gjorde det tystnade inte bara ljudet utan lampan släcktes också. Det var inte alls så jag hade tänkt mig att det skulle bli!

Jag förstod att jag måste titta lite mer på inställningarna för att bli nöjd. Så det gjorde jag på måndag kväll men det blev inte heller som jag hade tänkt mig. På tisdag morgon lyste inte ens lampan. ”Suck”. Men skam den som ger sig. Jag ger mig inte i första taget. Att ge upp finns liksom inte för mig. Min envishet och tjurskallighet har väl både varit positiv och negativ under årens lopp. För det mesta har den dock varit positiv. Ibland har jag bestämt mig för att ge upp men efter ett tag har jag spottat i nävarna och satt igång igen. Jag vill åstadkomma det jag har bestämt mig för att göra. Så även när det gällde min nya ”väckare”.

Igår var jag ledig hela dagen och då bestämde jag mig för att tänka till lite extra. Ganska snabbt fick jag en i mitt tycke lysande idé. Jag flyttade min ”wake-up light” från sängbordet till ett annat bord lite längre från sängen. Jag ändade väckningsljudet från radio till ett fågelkvitter. Sen ställde jag volymen på den lägsta nivå som gick att ställa in. Efter det fick min gamla klockradio tillbaka sin plats på sängbordet. I morse var det så än en gång dags för sanningens minut. Hur skulle det här funka? Det funkade precis som jag hade tänkt mig. Lampan lyste när klockradion startade på låg volym några minuter innan mobilen ringde. 

Det mesta går om man INTE ger upp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar