19 november 2011

För att somna lättare

I mitt förra inlägg skrev jag lite om de stora sömnproblem jag hade tiden innan jag fick mitt första skov av min sjukdom. Problem med sömnen är något jag haft nästan så länge jag kan minnas. Jag har alltid varit morgontrött och kvällspigg. Det är på kvällarna lusten att göra en massa saker kommer. Numera har jag oftast inte ork att göra så mycket på kvällen men det annat förr. Jag kunde hitta på både det ena och det andra ganska sent på kvällen.

Jag har även en gammal vana att läsa när jag har gått och lagt mig. När jag var ung kunde jag ligga och läsa till klockan var både ett och två på natten. Det var hur svårt som helst att lägga bort boken eftersom jag som regel inte kände mig det minsta lilla trött. Ju äldre jag blev började jag låta klockan styra och vid elva halv tolv släckte jag och blundade. Men inte brukade det innebära att sömnen infann sig. Min hjärna var aktiv och tankarna trängdes.

Jag läste ständigt olika tips om hur man skulle göra för att somna. Ingenting jag testade fungerade. Men så en gång läste jag om meditation och blev nyfiken på att prova det. Jag köpte en bok som kort och gott hette ”Meditation”. Boken är ganska tunn och väldigt lättläst. Olika typer av meditation finns beskrivna och det finns en hel del övningar i boken. Den övning som tilltalade mig mest var en där man bara fokuserade på andningen.

Jag började göra den varje kväll när jag låg i mörkret i min säng. Övningen gick till så att jag skulle andas och räkna mina andetag från ett till tio om och om igen. Om det dök upp en tanke och man tappade fokus skulle man bara släppa tanken och börja om att räkna från ett.  En av meningarna med meditation är just att man ska släppa alla sina tankar. Efter en tids träning fungerade det helt suveränt och jag började få otroligt lätt att somna.

För den som har svårt att somna på grund av tankar som tränger sig på kan verkligen rekommendera den typen av meditationsandning. Det kanske inte fungerar för alla men det är absolut värt ett försök eftersom det är så enkelt. Boken om meditation lånade jag bort för en del år sen och den har tyvärr kommit på avvägar och försvunnit. Jag har försökt få tag på en ny men har än inte lyckats med det. Hoppas att den en dag trycks i en ny upplaga…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar