28 november 2011

Kostens inverkan

Under årens lopp har jag blivit allt mer intresserad av på vilket sätt den kost jag äter påverkar hur jag mår. Redan när jag fick min diagnos 1992 fick jag höra att man trodde att fet fisk var bra och att mjölkfett inte var bra för människor med MS. Jag tror inte jag brydde mig särskilt mycket om det jag fick höra utan jag fortsatte att äta på samma sätt som tidigare. På den tiden levde jag med man och barn och den mat vi åt skulle ju passa alla så gott det gick. Åren gick och jag var intresserad av olika rön om kost men jag gjorde ingen förändring av min egen kosthållning.

När jag började leva ensam blev det av naturliga skäl lite ändring vad gällde maten. Jag började äta mer grönsaker och i stort sett ingen mjölmat. Att dricka mjölk slutade jag med långt innan min sjukdom bröt ut. Men jag har fortsatt att använda andra mjölkprodukter. Då jag flera gånger läst om att man kan må bättre utan gluten och mjölkprodukter har jag då och då tänkt försöka sluta med det men att komma till skott är inte det enklaste. I våras träffade jag en kvinna som har celiaki och hon berättade om vilka symptom hon haft och hur mycket bättre hon blivit efter hon slutat med gluten.

Jag läste en del och konstaterade att jag har flera av de symptom som räknas upp även om jag kanske inte har de klassiska symptomen på celiaki. I slutet av juli hade jag tänkt klart och bestämde mig för att utesluta gluten ur min kost. Redan efter några dagar tyckte jag att jag kände mig annorlunda i kroppen utan att jag kunde sätta fingret på vad det var. Jag upptäckte också att jag kände mig piggare och bara det är ett stort plus. När jag pratade med min neurolog om mitt ”experiment” tyckte han att jag skulle fortsätta att utesluta gluten om jag mådde bra av det.

Jag har ”fuskat” lite någon enstaka gång och det är inga problem eftersom jag inte har konstaterad celiaki. Nästa grej jag att jag borde göra är att utesluta mjölkprodukter men det känns mycket svårare. De dagar jag jobbar äter jag alltid fil till frukost och jag älskar ost i alla former. Sen använder jag ju smör och grädde med mera då och då. Det verkar vara ett mycket större steg att utesluta allt som har med mjölk att göra. Vad jag har förstått är det inte laktosen utan mjölkproteinet man inte bör få i sig. Nåja, tanken på ännu en kostförändring finns men den behöver mogna ett tag till…

6 kommentarer:

  1. Jag blev vegetarian 2009 och äter inte kött, fisk, kyckling mjölk tål jag inte och mjöl äter jag så lite som möjligt av för magen mår inte så bra av det. Däremot började jag äta ägg när jag bytte kost.

    Vill du äta mjölkfritt så är det inte ett dugg svårt idag för det finns massor med ersättningprodukter. Dock inte för ostar på samma sätt.

    SvaraRadera
  2. Jag vet att det går att klarar sig utan mjölkprodukter men det är ett mentalt hinder jag måste ta mig över. Antar att jag får börja så smått. Först gäller det att komma på vad jag ska äta till frukost till vardags om jag inte har mitt älskade Fjällfil. Ost blir nog svårast att vara utan...

    SvaraRadera
  3. Men du, det finns hur mycket mjölkfria produkter som helst i affärerna. Jag har en väninna som inte tål mjölkprotein så jag har lärt mig att läsa innehållsförteckningar och att hitta det mjölkfria i sortimentet.
    finns "go green", soyaprodukter, ris- och havremjölk.
    Tina

    SvaraRadera
  4. Jag har flera gånger tänkt att jag ska kolla vad som finns men glömt bort det. Nu har jag skrivit upp det på min handlarlista, så i morgon blir det av :-)

    SvaraRadera