1 november 2011

Efter fyra veckor

Min första dag på jobbet efter fyra veckors ledighet blev intensiv men kort. För ovanlighetens skull hade jag inga problem att stiga upp i morse. Det kan jag nog tacka klockomställningen i helgen för. Jag vaknade till och med en hel timme innan jag behövde stiga upp och kunde ligga och dra mig riktigt länge. Jag älskar att ligga och dra mig länge på morgonen.

Sedan två månader tillbaka jobbar jag halvtid och min arbetstid är förlagd så att jag jobbar 8-14 fyra dagar i veckan men idag slutade jag redan till lunch. Anledningen till att jag slutade så tidigt var att jag hade tid hos min tandläkare klockan 12.50. För nästan ett år sedan jag fick påbörja mitt livs första rotfyllning och det var den jag skulle dit för idag igen.

En vecka efter förra årets resa till Gran Canaria fick jag världens tandvärk. Att tandvärk gör fruktansvärt ont hade jag glömt. Som tur var fick jag komma till tandläkaren redan samma dag. Det konstaterades att tanden var död och att jag skulle bli tvungen att göra en rotfyllning. Efter allt jag hört om hur hemskt det är att göra rotfyllningar blev jag inte vidare glad.

Men det var ju inga problem alls med att rensa tandens rot. Tandvärken försvann som genom ett trollslag och jag blev på gott humör. Men sen har jag varit på otaliga tandläkarbesök och inte kunnat göra klar rotfyllningen. Igår kväll när jag fikade lossnade en bit av den provisoriska fyllningen. Som tur var hade jag tid hos tandläkaren idag.

Den här gången visade det sig att min tand har kluvits i två delar och nu måste den dras ut! Antagligen har sprickan funnits länge så det är säkert därför jag haft viss känsel i tanden hela tiden. Nu har jag fått ännu ett provisorium och en tid för att dra ut tanden om tre veckor så nu blir det förhoppningsvis äntligen en ände på den här tandhistorien!

Men gissa om jag gruvar för att dra ut tanden?

4 kommentarer:

  1. Att dra ut tänder är så oerhört obehagligt! Det gör inte alls ont, och det går relativt snabbt, och man glömmer det ju när det är över, men det är en så otäck känsla när de drar i den.... Lycka till!!

    SvaraRadera
  2. Jag har dragit fyra tänder men det är så länge sen att jag har glömt hur det var. Minns när jag följde med dig när du skulle dra en tand. Förmodligen var det värre för mig som satt bredvid :-) Det går säkert bra men jag gruvar mig ändå lite. Att tanden tydligen är i två delar kan ju komplicera det hela...

    SvaraRadera
  3. jag har trångt mellan tänderna och varit tvungen att dra ut tre för att få ett någolunda normalt bett. ingen höjdare men nödvändigt.
    Den konstigaste utdragningen var när en visdomstand behövde lagas, satt djupt i tandköttet och det gick inte att laga så de bestämde sig för att dra ut den.
    Rötterna var böjda utåt så hon fick dela tanden i tre delar och plocka ut en del i taget.
    Bedövningen var perfekt och kan du tänka dig, jag hade inte ont alls efteråt.
    Tina

    SvaraRadera
  4. Tack för att du ger mig hopp om att det inte behöver bli så farligt! :-)

    SvaraRadera